|
|
|
|
|
|
|
Seminor of Comarative and International Education
|
|
|
本演習では比較・国際教育学領域の理論的な枠組と方法論について理解を深め、口頭発表やディスカッションを通して分析・検討する。履修者各自が卒業論文の執筆を進めるため、相談や議論を行う場とする。
|
|
|
Students will know more about the basic knowledge and research methods of Comparative Education.Discussions about education will be held to help students think more about their own essays. Main topics 1,Basic knowledge of Comparative Education.2,Look for methods and topics of culture comparison.3,Problems in education in other countries.4,Advises for presentation.5,Advises for essays and reports.
|
|
|
「学生中心型」の学習形式をとる。すなわち、毎回の授業では必ず履修者間におけるディスカッションを採り入れ、自主的に考えることによって本分野の知識を深めていく。
|
|
|
Let students do discussions themselves every time.Let students think by themselves.
|
|
|
|
|
No. | 内容 |
第1回
|
オリエンテーション
|
第2回
|
「教育学」概論
|
第3回
|
論文指導(方法論)①
|
第4回
|
論文指導(方法論)②
|
第5回
|
論文指導(方法論)③
|
第6回
|
論文指導(方法論)④
|
第7回
|
論文指導(方法論)⑤
|
第8回
|
口頭発表I
|
第9回
|
口頭発表II
|
第10回
|
口頭発表III
|
第11回
|
口頭発表IV
|
第12回
|
口頭発表V
|
第13回
|
フィードバック①
|
第14回
|
フィードバック②
|
第15回
|
総括
|
|
|
|
|
No. | Content |
1
|
Orientation
|
2
|
Introduction
|
3
|
Education policy reform theory
|
4
|
Comparative Education 1
|
5
|
Comparative Education 2
|
6
|
Comparative Education 3
|
7
|
Essay(methodology) 1
|
8
|
Essay(methodology) 2
|
9
|
Presentation 1
|
10
|
Presentation 2
|
11
|
Presentation 3
|
12
|
Presentation 4
|
13
|
Presentation 5
|
14
|
Feedback
|
15
|
Review
|
|
|
|
|
出席、口頭発表、授業への参加により総合的に評価する。
|
|
|
Depend on your attendence,presentation and passion.
|
|
|
|
|
適切な理由がなく3回以上欠席したものは、最終成績対象から除外する。
|
|
|
Students who fail to attend more than three classes in a row will not be allowed to take examinations without a reliable evidence of extraneous circumstances
|
|
|
|
|
|
|
|
|
岡田昭人(2012)『教育の機会均等(仮題)』学文社 石附実監修(1999)『比較・国際教育学』東信堂 馬越徹・今井重孝監訳 ユルゲンシュリーバー編書(2000)『比較教育学の理論と方法』東信堂 箕浦康子(2002)『フィールドワークの技法と実際-マイクロエスノグラフィー入門-』ミネルヴァ書房 And the teacher will tell some other textbooks when it is necessary.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|