|
|
|
|
|
|
|
Seminar of International Cooperaion
|
|
|
今日国際社会が直面する様々なグローバルイシューについて、社会科学の方法論を用いて、グローバルな視点および地域的な視点からその課題を探求し解決の方途を考察する能力を習得する。
|
|
|
Students will acquire the ability to search problems and to consider solutions about various global issues by using social science methodology.
|
|
|
参加する学生の興味関心に応じて複数のグローバルイシュー(貧困、人口移動、環境問題、人権などジャンルは問わない)をめぐる国際協調に関する文献を講読し、担当学生の報告をもとに論点を整理し、議論を行なう。また、興味関心の近接する学生グループを作り、事例研究を行ない、研究成果を報告する。
|
|
|
We will read literature on international cooperation about several global issues, such as the poverty, the global population mobility, global environment, human rights and so on). Afterwards, we will elucidate a disputed point and have discussion based on a presentation of students in charge. In addition, students having common interests will collaborate on case studies and make a presentation at the end of the seminar.
|
|
|
グローバルイシュー、レジーム論、グローバル・ガバナンス、国際機構・地域機構、事例研究
|
|
|
|
第1回 オリエンテーション 第2回 文献講読(1) 第3回 アクティブラーニング(1)事例研究の打ち合わせ 第4回 文献講読(2) 第5回 文献講読(3) 第6回 文献講読(4) 第7回 文献講読(5) 第8回 事例研究:中間報告会 第9回 文献講読(6) 第10回 文献講読(7) 第11回 文献講読(8) 第12回 文献講読(9) 第13回 アクティブラーニング(2)研究成果報告の事前準備 第14回 研究発表(1) 第15回 研究発表(2)
|
|
|
1. Orientation 2. Intensive Reading(1) 3. Active Learning(1) Group meeting about case studies 4. Intensive Reading(2) 5. Intensive Reading(3) 6. Intensive Reading(4) 7. Intensive Reading(5) 8. Progress Reports 9. Intensive Reading(6) 10. Intensive Reading(7) 11. Intensive Reading(8) 12. Intensive Reading(9) 13. Active Learning(2) Group meeting about research presentation 14. Research Presentation(1) 15. Research Presentation(2)
|
|
|
毎週の議論への貢献度(50%) 事例研究(報告およびペーパー)の内容(50%)
|
|
|
Contribution to each week's discussion (50%) Evaluation of Case Studies (both research presentations and papers) (50%)
|
|
|
講読予定の文献を事前に読んでおくこと。 事例研究に関して、必要に応じてメンバー間で打ち合わせを行なうこと。
|
|
|
To read the assigned literature in advance. To have meetings about case studies as necessary.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|