|
|
|
|
|
|
|
Analytical Approaches to Political Change
|
|
|
比較政治学の分析手法・道具を踏まえ、主に非西欧の途上国の文脈における政治、紛争、政治変動への接近法(=analytical approaches)を、具体的事例の分析例とともに習得し、自らが興味のある事例の分析ができるようになること。
|
|
|
To learn the framework of democratic politics and challenges inherent in it and how politics under authoritarian regimes often poses further challenges.
|
|
|
比較政治学や比較歴史分析における最新の接近法について学んだ後、途上国の文脈における政治、紛争、社会変動の諸側面を、中東地域他からの具体的なケースを通じて検討する。講義・討論に加え中間試験を実施し、採点の上返却し理解を深めてもらう。
|
|
|
To learn how a variety of Schumpeterian conceptions of democratic process may not apply beyond the Western settings and what alternative analytical approaches might help explain the processes and outcomes of politics in non-Western settings.
|
|
|
|
comparative politics, contentious politics, Middle East politics
|
|
|
第1回:授業の目標と主題の説明 第2回:政治変動とは何か、何(誰)がどう引き起こすのか 第3回:政治の場・文脈・空間をどう構想するか 第4回:なぜ政治変動が成功したり、不発に終わったりするのか 第5回:具体例分析(1) 第6回:具体例分析(2) 第7回 :アクティブラーニング1:中間試験準備 第8回:中間試験 第9回:社会科学の分析の道具の目的と意義、その活用法 第10回:具体例分析(3) 第11回:具体例分析(4) 第12回:政治と文化 第13回:具体例分析(5) 第14回:アクティブラーニング2:期末試験準備 第15回:期末試験
|
|
|
1: Description of Goals and Main Subjects 2: Framework and Tools for Contentious Politics (1) 3: Framework and Tools for Contentious Politics (2) 4: Contentious Politics: Case Study (1) 5: Contentious Politics: Case Study (2) 6: Influence of Context and its Incorporation 7: Summary 1 (Active Learning) 8: Midterm Exam 9: Political System (1) 10: Political System (2) 11: Elections and Contentious Politics 12: Contentious Politics and Institutional Conversion (1) 13: Contentious Politics and Institutional Conversion (2) 14: Contentious Politics and Institutional Conversion (3) 15: Summary 2 (Active Learning)
|
|
|
比較政治学的な議論を自ら使いこなせるかを評価の基準とする。最終評価の内訳は、毎回の授業へのリスポンスペーパー20%、中間試験30%、期末試験50%とする。
|
|
|
Evaluations will be based upon whether students can themselves conduct discussions on comparative politics. Final evaluations will consist of the response papers for each lecture 20%, a midterm examination 30% and a term-end examination 50%.
|
|
|
当てはまる実例を思い浮かべることができなければ、理論的な議論を有意義な形で理解することができない。新聞その他を通じて、様々な争点に関する政治の日本内外における実践例を沢山見聞きしておくことが必要。
|
|
|
It is expected that students take time to familiarize themselves with real‒world political issues and outcomes by reading news throughout the semester.
|
|
|
教員の指示に従い、配布教材(プリント)をあらかじめ読んだ上で、毎回の授業に出席すること。
|
|
|
Make sure to read the materials distributed in advance before each class meeting.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|