|
|
|
|
|
|
|
|
一定の主題を扱った複数の文学作品や映像作品の比較・検討を通じて、現代社会におけるエスニック・コンフリクトに必要とされる学的リテラシーの基礎を習得する。
|
|
|
The goal of this lecture is to give basic concepts and theories of ethnopolitics in order to understand and analyze cultural and social differences in the contemporary world.
|
|
|
歴史的にヨーロッパ社会で「他者」と見なされて差別されてきたユダヤ人を取り上げ、その表象がどのように歴史的に形成され、またどのように自らの表象を獲得し、さらに批判されるようになったのか、またそこから今日のイスラエル・パレスチナ問題がどのように生じ、いかなる困難を抱えているのか、具体的な映像やテクストの作品を通じて分析する。
|
|
|
The course tries to understand the nature of Israel-Palestine conflicts by looking at some key theories through examining films and documentaries.
|
|
|
反セム主義、表象文化、ユダヤ、映像分析、テクスト分析、カルチュラル・スタディーズ、レイシズム、人種主義、イスラエル、パレスチナ
|
|
|
culture, ethnicity, racism, globalization, modernization, minority, representation,Jew,Plaestina
|
|
|
第1回 イントロダクション:プリーモ・レーヴィ「シェーマ]」 第2回 ユダヤ人の表象:ハリウッド映画から 第3回 シェイクスピア『ヴェニスの商人』(小説と映画) 第4回 アラン・レネ監督「夜と霧」(映画) 第5回 スティーヴン・スピルバーグ監督「シンドラーのリスト」(映画) 第6回 クロード・ランツマン監督「ショーア」(1)(映画) 第7回 クロード・ランツマン監督「ショーア」(2)(映画) 第8回 ライズマンによるスピルバーグ批判(評論と映画) 第9回 アクティヴ・ラーニング(1):指示された映画を鑑賞してレポートを作成する 第10回 アクティヴ・ラーニング(2):上記のレポートの検討を行う 第11回 ロニー・ブローマン&エイアル・シヴァン監督「スペシャリスト」(映画) 第12回 ミシェル・クレイフィ&エイアル・シヴァン「ルート181」(映画) 第13回 古居みづえ監督『ガーダ』(映画)&ハニ・アブ・アサド監督「パラダイス・ナウ」(映画) 第14回 NHKスペシャル「兵役拒否 ~イスラエル・18歳の決断」 第15回 NHKスペシャル「ガザからの報告」
|
|
|
1.Intorduction and Guidance 2.Reading representations (movies) 3.Reading representations (novels) 4.Documentary on Holocaust 5.Fictionalizing Holocaust 6.Testimony and Holocaust(1) 7.Testimony and Holocaust(2) 8.Prblems of representating Holocaust 9.Active learning 1: Each student is required to write and submit a short paper on a class seminar. 10.Active learning 2: Each student is required to write and submit a short paper on a class seminar. 11.Criticizing absolutizating Holocaust 12.From Holocaust from Israel-Palestine conflicts 13.Current Palestine 14.Current Israel 15.Rreport from Gaza
|
|
|
講義期間中の2回のアクティヴラーニングのレポート(50%)、学期末の課題レポート(50%)で評価する。ただし3つの課題すべてを提出しなければ成績評価の対象としない。
|
|
|
Course grade will be determined as follows: 2 Mid-term paper (50%) Final paper (50%)
|
|
|
授業で扱う映像や文学品、課題については授業の冒頭で示すので、授業参加者はそれらの作品を鑑賞し、その背景を自分で学んでおくこと。
|
|
|
Read the assigned readings and be able to address the questions given for those readings for each class session.
|
|
|
課題レポートの告知や提出、資料の配布はtufsMoodleを使うのでMoodleの使い方に習熟しておくこと。
|
|
|
A full reading and watching list will be given at the beginning of the course. Students are required to have skill in the use of TufsMoodle.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|