|
|
|
|
|
|
|
|
教育社会学の理論および方法論の基礎を理解し、各自の専門的関心を深めることを目標とする。
|
|
|
This class covers general theory of sociology of education. I expect students to understand sociological theories applied to analizing school, family and other pedagogical area.
|
|
|
教育社会学の主要なテーマには、学歴社会の拡大と社会的な不平等の関係、つまり知識伝達・文化伝達と権力の関係の理論化がある。本講義では学歴社会の拡大と変容、文化的再生産、ジェンダーと教育といったテーマから教育社会学の基礎理論を講義する。教育に関わる事象の検討から、社会に埋め込まれている権力関係の再生産の過程について考察するための理論、知識を身につけることを目指す。
|
|
|
This class covers general theory of sociology of education and many applied studies. Education includes not only school but also family, gender, youth culture. And many social problems will be treated in this class.
|
|
|
|
sociology of education, school, gender, family
|
|
|
|
Main topics of class are below theories about expansion of schooling in modern society and post modern society gender in education family change poverty in childhood change of higher education
|
|
|
アクティブラーニングの提出課題(30%)、平常点(30%)、最終レポート(40%)
|
|
|
term paper(50%) reaction paper(30%) participation(20%)
|
|
|
|
|
この授業は教職課程の「教科又は教職に関する科目」に該当します。
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|