タイトル
     2017 年度   国際社会学部
  
新時代知性論B   
時間割コード
422005
担当教員(ローマ字表記)
  今福 龍太 [IMAFUKU Ryuta]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 秋学期 水2 -
授業題目(和文)   
沈黙形象論2017
 
Title(English)   
Study of the figures of silence 2017
 
授業の目標   
 本講義の主題は、創造的な沈黙についてである。日常的には消極性のあらわれとして否定的にとらえられがちな「沈黙」の創造的な意義とその表象化を、思想・文学の領域や映像・音楽などの芸術表現のなかに探究し、多弁や饒舌が到達できない認識論的な地平によこたわる「沈
黙」の豊饒な意味について、さまざまな具体的事例・素材をもとに徹底して考えてゆくことを目標とする。
  20世紀の先駆的な沈黙論を手がかりにして、情報の喧騒のなかで混迷する21世紀の知性の新たな可能性を展望したい。
 
Goals of the course   
The main theme of this course is creative silence.
Silence tends to be considered passive and negative in daily lives. However we will explore its creative meaning and representation in artistic expressions such as thoughts, literature, films, and music, and will contemplate the abundant meaning of "silence" lain down on the epistemological horizon where loquacity or glibness are not able to reach based on various examples and materials.

We quest for potentials for the intelligence in the 21th century which is wandering in a flood of information by taking pioneering studies of silence in the 20th century as a hint.
 
授業の概要   
具体的な作家や詩人、アーティストにおける沈黙をめぐる表現を分析しながら、さまざまな沈黙形象の方法論を学んでゆく。とくに前半は先駆的な沈黙思想の探究者だった作曲家ジョン・ケージの思想に焦点をあて、後半はサイレント・フィルムの文法に焦点をあてる。
 
Overview of the course   
Study various methodologies of the figures of silence, examining expressions of silence by various authors, poets, and artists.
In the first half of the semester, we focus on a composer, John Milton Cage Jr. who is a pioneer of thoughts of silence.
In the latter half, we center on the grammar of silent films.

 
キーワード   
 
Keywords   
 
授業の計画   
以下のテーマを順次取り上げる予定である。

(1)弦のない竪琴─オルフェウス神話と沈黙
(2)ジョン・ケージにおける音と沈黙
(3)ジョン・ケージの偶然性の音楽
(4)武満徹の音楽における沈黙のはたらき
(5)高橋悠治と「きっかけの音楽」
(6)沈黙とテンポ バッハのゴールドベルグ変奏曲をめぐって
(7)フェデリコ・モンポウと「沈黙の音楽」
(8)映画における沈黙形象論・序説
(9)無音の映画─サイレント・フィルム論
(10)バスター・キートンの身体宇宙
(11)バスター・キートンと叙事演劇
(12)喋らないハーポ・マルクス
(13)家族の聖なる寡黙─小津安二郎
(14)Active Learning 1: アンドレイ・タルコフスキーと沈黙の映画
(15)Active Learning 2: テオ・アンゲロプロスと沈黙の映画
 
Plan   
The course schedule is as follows:

(1)Harp without strings - The myth of Orpheus and silence
(2)John Cage's sound and silence
(3)John Cage's aleatory music
(4)Function of silence in Toru Takemitsu's music
(5)Yuji Takahashi
(6)Silence and tempo Bach
(7)Federico Mompou and music of silence
(8)Study of the figures of silence in films
(9)Silent movies - study of silent films
(10)Buster Keaton
(11)Buster Keaton
(12)Harpo Marx
(13)Holly silence of families - Anjiro Ozu
(14)Active Learning 1: Andrei Tarkovsky and movies of silence
(15)Active Learning 2: Theo Angelopoulos and movies of silence
 
成績評価の方法・基準   
講義内容を踏まえた期末レポート。
 
Grading system for assessment   
Term-end report
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
 
Preview/review   
 
履修上の注意   
特になし。ただし、講義時間に形式上割り当てられた90分という計測的(クロノス的)時間の生成原理にたいしてたえず批判的・挑戦的な構えを求められる。
 
Notes   
Students are required to participate in class with critical and aggressive attitude.
 
教科書  
備考 ジョン・ケージ『沈黙』、ベンヤミン『1900年頃のベルリンの幼年時代』、ル・クレジオ『物質的恍惚』、ソンタグ『ラディカルな意志のスタイル』
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ