|
|
|
|
|
|
|
Study of the figures of time 2017
|
|
|
映画・写真を中心とする映像表現から、絵画・音楽・文学に至るまでの芸術表現を、「時間」という概念のさまざまな造形化の試みとしてとらえ、時間が形象(figura)として提示される多様な位相の探求を通じて「歴史」という単線的時間概念を徹底して相対化する。 20世紀の先駆的な映像にたいする研究を手がかりにして、21世紀の知性の可能性を展望したい。
|
|
|
To consider artistic expressions from visual expression (movies and photos) to paintings, music and literature as an approach to bring the concept of "time" into shape. Then, to relativize the unilinear concept of time, that is "history", through the quest for various phases where time is expressed as figura.
Explore potentials for intelligence in the 21th century, taking pioneering studies of films in the 20th century as a hint.
|
|
|
時間、記憶、物語、歴史、前兆、フラッシュバック、沈黙、変容、危機、自由、といったキーワードによりながら、毎回、時間形象の成果として個別的な映像作品をとりあげながら具体的・理論的に考える。
|
|
|
Examine concretely and logically individual film work as a result of bring "time" into shape in each class based on the keywords including time, memory, story, history, sign, flashback, silence, transformation, crisis, and freedom.
|
|
|
|
|
次のようなテーマを順次取りあげる予定である。
(1)クロノスの時を超えて (2)「誕生」という瞬間ービクトル・エリセの映画 (3)ヘルツォーク映画における「神話」的時間 (4)ジム・ジャームッシュにおける「現在」時 (5)映像と宇宙的時間 (6)はじめての記憶―ベンヤミンの「部屋」について (7)ヴィム・ヴェンダースと「トリップ」 (8)ジャン=リュック・ゴダールにおける「映画」と「歴史」 (9)映画と時間の宙吊りーヒッチコックとサスペンス (10)ヘルツ・フランクと「フラッシュバック」 (11)スタン・ブラッケージの「時を語る」について (12)アレクサンドル・ソクーロフにおける時間と幻影 (13)写真における瞬間と時間形象 (14)Active Learning 1: 映像における「記憶」 (15)Active Learning 2: 亡霊と映画
とりわけ映像表現における時間造形の問題に焦点が当てられるため、毎回さまざまな映像作品の上映/分析を行う予定である。
|
|
|
The course schedule is as follow:
(1)Beyond the time of Chronus (2)The moment of "birth" - Victor Erice's movies (3)"Mythological" time in Herzog's movies (4)"Present"time in Jim Jarmusch's movies (5)Films and spacial time (6)First memory - Benjamin's "room" (7)Wim Wenders and "Trip" (8)"Movie" and "History" in Jean=Luc Godard (9)Hitchcock and suspense (10)Herz Frank and "Flashback" (11)Stan Brakhage (12)Time and apparition in Aleksandr Sokurov (13)The moment in a photo and figures of time (14)Active Learning 1: "Memory" in films (15)Active Learning 2: Apparition and movies
。
|
|
|
|
|
|
|
特になし。ただし、講義時間に形式上割り当てられた90分という計測的(クロノス的)時間の生成原理にたいしてたえず批判的・挑戦的な構えを求められる。
|
|
|
Students are required to participate in class with critical and aggressive attitude.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Materials will be distributed in each class.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|