タイトル
     2017 年度   国際社会学部
  
現代世界史論A   
時間割コード
422001
担当教員(ローマ字表記)
  勝畑 冬実 [KATSUHATA Fuyumi]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 春学期 月4 -
授業題目(和文)   
現代世界史論A
 
Title(English)   
World History A
 
授業の目標   
今日の複雑な世界情勢を理解するためには、古代から現代までの歴史の流れを正確におさえる必要がある。本講座では、そのうち古代から近代の始まりまでをとりあげ、最新の研究成果をもとに、歴史の流れのアウトラインを再確認する。また、各地域・世界で培われてきた文明に注目し、その特徴を理解することを目標とする。
 
Goals of the course   
To understand the complex world affairs of today, it is necessary to have an accurate account of history from ancient to modern times. This course will cover ancient times to the beginning of modern times and reconfirm the outline of history based upon the results from the latest research. Furthermore, the objective of the course will be to focus on civilizations that have developed in each region and globally and to gain an understanding of their significance.
 
授業の概要   
本講座では、毎回、時代ごとに、特定の地域・世界に焦点をあて、そこで興隆した文明の特徴とその発展の歴史を分析する。その際、各文明に関わる様々な事項の中から、現代世界を理解する上で最も重要と思われるテーマをとりあげ、考察していく。
 
Overview of the course   
In this course, students will analyze, by historical period, the characteristics and development of the civilizations that thrived in specific regions and the world. Moreover, discussions will be held on the themes selected from the various matters of each civilization and deemed most important for understanding the modern world.
 
キーワード   
教職/社会、地理・歴史
 
Keywords   
 
授業の計画   
第1回:古代オリエント世界 【キーワード:文明の成り立ち、王権と宗教】
第2回:古代地中海世界 【キーワード:ギリシア文化、ローマ文化、キリスト教】
第3回:古代東アジア・内陸アジア世界 【キーワード:漢字と儒教、東アジア世界と日本】
第4回:中世ヨーロッパ世界 【キーワード:ヨーロッパ封建社会、ビザンツ帝国】
第5回:アクティブ・ラーニング(1) 授業中に指示したテーマについての小レポートを作成する。
第6回:イスラーム世界①【キーワード:ムハンマド、初期イスラーム】
第7回:イスラーム世界②【キーワード:アッバース朝時代の社会と文化】
第8回:海と陸のネットワーク【キーワード:海の道、モンゴル帝国】
第9回:アクティブ・ラーニング(2)授業中に指示したテーマについての小レポートを作成する
第10回:東アジア世界の発展【キーワード:明・清帝国の社会と文化】
第11回:イスラーム世界の再編【キーワード:ティムール帝国・ムガル帝国・オスマン帝国の社会と文化】
第12回:近世ヨーロッパ世界①【キーワード:宗教改革、ルネサンス、新航路の開拓】
第13回:近世ヨーロッパ世界②【キーワード:主権国家、植民地経営】
第14回:革命の時代【キーワード:産業革命、市民革命】
第15回:近代世界へ向けて【キーワード:国民国家、ナショナリズム】
定期試験
 
Plan   
1. Ancient Oriental World [Keywords: origins of civilization, kingship and religion]
2. Ancient Mediterranean World [Keyword: Greek culture, Roman culture, Christianity]
3. Ancient East Asia and Inland Asia World [Keyword: kanji and Confucianism, East Asia World and Japan]
4. Medieval Europe World [Keyword: European feudal society, Byzantine Empire]
5. Active Learning (1) Write a short report on the subject assigned in the class.
6. Islamic World ① [Keywords: Muhammad, early Islam]
7. Islamic World ② [Keywords: Abbasid Dynasty society and culture]
8. Sea and Land Network [Keywords: sea route, Mongolian Empire]
9. Active Learning (2) Write a short report on the subject assigned in the class.
10. East Asian Development [Keywords: Ming and Qing imperial society and culture]
11. Restructuring of the Islamic World [Keywords: societies and cultures of Timurid Empire, Mughal Empire and Ottoman Empire]
12. Early Modern Europe ① [Keywords: Reformation, Renaissance, opening new routes]
13. Early Modern Europe② [Keywords: sovereign state, colonial management]
14. Revolution era [Keyword: industrial revolution, popular revolution]
15. Towards a Modern World [Keywords: nation-state, nationalism]
Regular Examination
 
成績評価の方法・基準   
学期末の試験(55%)と、小レポート(45%)をもとに、受講時の平常点を加味して評価する。
 
Grading system for assessment   
Evaluations will be based upon a term-end report (55%) and a short report (45%) and class participation.
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
教員の指示に従って、受講前の予習(配布資料を読んでくるなど)と受講後の復習を行うこと。
 
Preview/review   
Students should pre-study (reading materials distributed in class, etc.) and review course content.
 
履修上の注意   
教職課程認定上の教科に関する科目(中学校「社会」、および、高等学校「地理・歴史」)の日本史および外国史、外国史に該当します。
 
Notes   
Printed handouts will be distributed in class.
 
教科書  
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ