|
|
|
|
|
|
|
Research Seminar in Mongolian studies(2)
|
|
|
本授業の目標は、受講者が適切な問題設定、資料収集、資料読解、論文作成を行うための知識、技術を身に付け、実践し、モンゴル地域研究に関する充実した卒業論文、卒業研究を完成させることです。
|
|
|
The aim of this class is to get the knowledge and techniques to choose the themes, collect and read materials, and write thesises on the Mongolian studies.
|
|
|
本授業では、モンゴルの歴史、社会、政治、経済に関するテーマで卒業論文作成、卒業研究を行う受講者に対して、必要な研究指導を行います。まず、モンゴル地域研究のための問題設定方法、資料調査方法、論文作成に関する基礎技術を確認します。その後、卒業論文作成、卒業研究の内容に関する報告を各受講者に行ってもらい、その報告に対する討論を受講者皆で行います。その上で、卒業論文、卒業研究を完成させます。
|
|
|
I will teach you the research methods to write thesises on the history, society, politics and economy of the Mongolia. Firstly, I will teach you the methods to choose themes, research materials, and write thesises. Secondly, you should report about your themes at the class and write your thesis.
|
|
|
|
Mongolia ,Central Eurasia, Nomadic society, Mongolian history
|
|
|
No. | 内容 |
第1回
|
ガイダンス
|
第2回
|
モンゴルと中央ユーラシアを巡る諸問題
|
第3回
|
問題設定の方法
|
第4回
|
モンゴルに関する資料調査と読解の技術、報告、レポートの作成
|
第5回
|
受講者による報告と討論1
|
第6回
|
受講者による報告と討論2
|
第7回
|
受講者による報告と討論3
|
第8回
|
受講者による報告と討論4
|
第9回
|
受講者による報告と討論5
|
第10回
|
受講者による報告と討論6
|
第11回
|
受講者による報告と討論7
|
第12回
|
受講者による報告と討論8
|
第13回
|
受講者による報告と討論9
|
第14回
|
アクティブ・ラーニング:モンゴル地域研究関係資料講読1
|
第15回
|
アクティブ・ラーニング:モンゴル地域研究関係資料講読2
|
|
|
|
|
No. | Content |
1
|
guidance
|
2
|
Problems of Mongolia and Central Eurasia
|
3
|
Methods to choose your theme
|
4
|
Methods to study and read materials, and write papers
|
5
|
Reports and discussions1
|
6
|
Reports and discussions2
|
7
|
Reports and discussions3
|
8
|
Reports and discussions4
|
9
|
Reports and discussions5
|
10
|
Reports and discussions6
|
11
|
Reports and discussions7
|
12
|
Reports and discussions8
|
13
|
Reports and discussions9
|
14
|
Active learning-reading materials about the Mongolian studies1
|
15
|
Active learning-reading materials about the Mongolian studies2
|
|
|
|
|
受講時の平常点(アクティブ・ラーニングを含む)=30%、授業における報告=30%、期末レポート=40% 報告の評価基準:問題設定が適切にできているか、十分な調査ができているか、論理的な構成で報告を作成できているか。 アクティブ・ラーニングの評価基準:関連史料を適切に日本語訳できているか、研究に必要な史料の読み方を身に付けているか。 レポートの評価基準:問題設定が適切にできているか、十分な調査ができているか、自分の意見を論理的に論述しているか。
|
|
|
Class participation (Including active learning)=30% report in the class=30% papers=40% The evaluation criteria of the presentation: to set the theme correctly, to investigate relevant materials for the presentation and to make the presentation logically. The evaluation criteria of the active learning: to translate relevant materials into Japanese correctly and to acquire how to read relevant materials for academic reports. The evaluation criteria of the report: to set the theme correctly, to investigate relevant materials to write the report and to argue your opinion logically.
|
|
|
優れた卒業論文の作成のためには、毎回の授業における討論、指導を受けながら、設定した問題に対する調査を日々進めていく必要があります。
|
|
|
In order to write a good graduate thesis, you should receive a teacher’s guidance and research about your theme every day.
|
|
|
モンゴルを理解し、モンゴルに関する研究を行うためには、モンゴルだけでなく、広く東アジア、中央ユーラシアの情勢を考慮する必要があります。受講者には、モンゴルはもちろん、東アジア、中央ユーラシアにも広く興味を持ってもらうことを期待します。 また、他の受講者の報告に対する討論に積極的に関わることにより、自分自身の知識、問題意識も磨かれていきます。自分の報告担当の回だけでなく、毎回の授業に積極的に参加することが求められます。
|
|
|
You need to know about the situations of Central Eurasia in order to understand and study the Mongolian history. You should attend every class with positive attitudes.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|