タイトル
     2017 年度   国際社会学部
  
卒業論文演習B   
時間割コード
421508
担当教員(ローマ字表記)
  相馬 保夫 [SOMA Yasuo]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 秋学期 木5 -
授業題目(和文)   
ドイツ・ヨーロッパ地域卒論研究
 
Title(English)   
Seminar of Graduation Studies: German-European Area Studies
 
授業の目標   
各自のテーマと問題点をはっきりさせ,日本語・外国語の研究文献を調査し,レジュメを作成して報告を行ない,卒業論文を作成することを目標にします。
 
Goals of the course   
The aim of the lecture is to clarify the problems and the subject of their own study, to investigate the research literature of Japanese and foreign language, to perform the report by a resume, and to create a graduation thesis.
 
授業の概要   
問題関心を深め,日本語・外国語の研究文献を探して読み,卒論へとまとめる訓練をします。
 
Overview of the course   
The plan of the lecture is to deepen the problem interest, to find and read the research literature of Japanese and foreign language, and to put together into a thesis.
 
キーワード   
 
Keywords   
 
授業の計画  
No.内容
第1回 開 講:今期の授業について
第2回 卒論のまとめ方 (1)
第3回 卒論のまとめ方 (2)
第4回 問題提起の方法 (1)
第5回 問題提起の方法 (2)
第6回 問題提起の方法 (3)
第7回 テーマの展開 (1)
第8回 テーマの展開 (2)
第9回 テーマの展開 (3)
第10回 卒論予備報告 (1)
第11回 卒論予備報告 (2)
第12回 卒論予備報告 (3)
第13回 卒論予備報告 (4)
第14回 アクティヴ・ラーニング (1):夏学期中に実施する卒論ゼミ合宿に向けて,参考文献を読んで研究報告を準備する。
第15回 アクティヴ・ラーニング (2):夏学期中に実施する卒論ゼミ合宿に参加し,自らのテーマについて研究報告を行い,質疑に応答する。
 
Plan  
No.Content
1 Prologue: About This Lecture
2 Overview of Thesis (1)
3 Overview of Thesis (2)
4 How to Write the Introduction (1)
5 How to Write the Introduction (2)
6 How to Write the Introduction (3)
7 Active learning (1): To make the report about the presentation in the summer seminar
8 Development of the Main Discourse (2)
9 Development of the Main Discourse (3)
10 Development of the Main Discourse (4)
11 Development of the Main Discourse (5)
12 Conclusion and Summary (1)
13 Conclusion and Summary (2)
14 Conclusion and Summary (3)
15 Active learning (2): To make the subject resume and report the
graduation thesis in the last seminar
 
成績評価の方法・基準   
授業での報告(50%)と課題(50%)をもとに平常点を加味して総合評価します。
 
Grading system for assessment   
Comprehensive evaluation by the normal point, research presentation (50%) and report (50%)
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
教員の指示にしたがい,参考文献を用いて受講前の予習と受講後の復習を行うこと。
 
Preview/review   
According to the instruction of teacher, students are obliged to make preparations and reviews of the lecture by using the reference.
 
履修上の注意   
各自の段階に応じた報告を行うことが卒論を執筆する前提です。
 
Notes   
It is a premise to make a report in accordance with the stage of their writing to the graduation thesis.
 
教科書  
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ