|
|
|
|
|
|
|
World-History of Ethnic Nations
|
|
|
近現代の世界史において国民国家、国民、民族そして地域といった概念で示される事象が具体的にどのようなものだったのか、またどのような意味を持っていたのかを理解する。そして、特に多言語地域における国民国家の形成や地球全体にまたがる人の移動とそれらの歴史的変容過程を学ぶことで、現在の諸問題の端緒を把握する。
|
|
|
Understanding the meanings and roles of nations, ethnic groups and areas in world history of 19. and 20. century.
|
|
|
国民、国民国家、自由主義、国民主義、帝国主義等の諸概念に関する歴史学上の議論を紹介するとともに、多言語地域における国民形成に関する事例研究や政治文化等を交えて、近現代の世界史における諸事象を国民や民族、地域といった視点で講義する。
|
|
|
Introducing ideas and discussions about nations, nation-states, and ethnic groups. Including some case studies, examining events in world history from the viewpoint of nations, nation-states, and ethnic groups.
|
|
|
世界史、近現代史、国民国家、地域、多言語地域、エトノス、自由主義、国民主義、帝国主義
|
|
|
World History, Nation, Nation-States, Liberalism, Multilingual-Regions, Nationalism, Imperialism
|
|
|
第1回 国民国家の諸問題 第2回 フランス革命と国民 第3回 産業革命と社会問題 第4回 自由主義と国民主義−事例研究(1)ハプスブルク帝国 第5回 帝国主義の時代 第6回 世界をマクロとミクロに把握する 第7回 人の移動と世界 第8回 ヴェルサイユ体制と国民国家の制度化 第9回 戦間期における国民主義-事例研究(2)オーストリアにおける登山家たちの国民主義 第10回 ファシズム時代の国民主義と国民的抵抗 第11回 戦間期から第二次世界大戦直後までの国民形成−事例研究(3)子供をいかにして国民とするか 第12回 第2次世界大戦後のアジア・アフリカ・ラテンアメリカ諸国 第13回 冷戦の時代 第14回 新自由主義の時代 第15回 まとめ・試験
|
|
|
1. Nation-States and its Problem 2. French Revolution and Nation 3. Industrial Revolution and Social Problems 4. Liberalism and Nationalism: Case Study (1) Habsburg Monarchy 5. Imperialism 6. Microhistory and Macrohistory 7. Migration in the World 8. Versailles System and Institutionalization of Nation-States 9. Nationalism in the Interwar Period: Case Study (2) Mountain Climbers' Nationalism in Austria 10. Nationalism in the Period of Fascism and Resistances 11. National Formation from the Interwar Period to after WWII: Case study (3) The Reconstruction of Families 12. AALA after WWII 13. Cold War 14. Neo Liberalism 15. Summary and Test
|
|
|
受講時の平常点(20 %)、筆記試験(50 %)、アクティヴ・ラーニングによる書評(30%)による総合評価を行う。筆記試験は、ノート・レジュメのみ持ち込み可の論述試験とする。
|
|
|
20% from contribution through positive attitude in class, 30% from active-learning (book review) and 50% from a writing test.
|
|
|
関心のあるテーマについて、自発的に読書をすること。参考書等は授業時に適宜指示する。
|
|
|
Positive reading interested books.
|
|
|
授業で学んだ事柄について、参考書を読んで理解を深める。アクティヴ・ラーニングでは書評を行うことになるので、授業中に提示する関心あるテーマの参考文献を普段から読み、重要論点を抜き出してノートにまとめておき、それをもとに書評と筆記試験に臨むこと。書評および試験は思考力と論理力を求めるものとなるため、文章を論理的に書く練習をしておくこと。
|
|
|
For a writing test students should read many books, take notes and practice writing a thesis.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|