|
|
|
|
|
|
|
Reading and Fieldwork Methods for African Area Studies 1
|
|
|
食と環境を題材に地域研究に必要な知識や情報の探し方、文献の読み解き方を身につけるとともに、論文で用いられているフィールドワークの方法論の基礎やスキルを実習を通じて学びます。
|
|
|
This seminar aims to develop (1) skills in finding and reading various resources including academic papers , and (2) perspective and skill for fieldwork, which are essential in African Area Studies.
|
|
|
地域社会の食と環境をめぐる諸問題について、さまざまな専門分野(人類学、地理学、社会学、政治経済学など)でおこなわれている地域研究の動向に触れるとともに(論文講読)、さまざまな分野に応用のきくフィールドワークの考え方や方法を実践的に学びます。
|
|
|
We will be reading articles from different disciplines on Contemporary Africa, and learning about different perspectives, and approaches to fieldwork.
|
|
|
フィールド・サイエンス、文献調査、歩く・見る・聞く
|
|
|
African Area Studies, Litterature survey, field methods
|
|
|
前期のゼミでは、参加者各人の興味・関心を具体的な研究テーマとして設定し、期末レポートとしてひとまとまりの調査研究の企画書を作り上げるまでを目指す。受講者と教員の話し合いで設定されるテーマ別のグループワークにより、基礎文献・必要文献を読み込み、発表してもらう予定である。必要に応じて特別講師を招聘し、文献データベース活用法、聞き取り調査、GPS/GISを用いた地図作成、映像手法、ワークショップとファシリテーションなどの実習を行っていく。
|
|
|
|
授業での発表と積極的な参加(40%)、期末レポート(60%)
|
|
|
Presentation and participation 40% Report 60%
|
|
|
|
Advised to read pre-distributed texts if it is assigned before each class. If there are any questions or concerns, make sure to ask during class or consult with the instructor.
|
|
|
参加型の授業なので、自身の問題意識を明確にする意志をもち、主体的に学習を進めることが求められる。希望や意見は恥ずかしがらずに伝えること。ゼミ形式なので、通年の授業参加が好ましい。
|
|
|
Active participation throughout the course, not just during “active learning” and “group work” sections, will be important.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|