タイトル
     2017 年度   国際社会学部
  
アフリカ地域研究B   
時間割コード
421167
担当教員(ローマ字表記)
  坂井 真紀子 [SAKAI Makiko]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 秋学期 木5 -
授業題目(和文)   
アフリカと開発(B)(J)
 
Title(English)   
Africa and Development (B)(J)
 
授業の目標   
アフリカにおける「開発」にまつわる事象について、フィールドの具体的な事例を元に理解を深め、広い視野からアフリカにおける開発の在り方や日本との関係について議論ができるスキルを身につける。
 
Goals of the course   
With a theoretical foundation from the previous term, students will gain an understanding of various cases of development assistance and acquire the skills for discussing what is called for in development in Africa and Africa-Japan relations from a broad perspective.
 
授業の概要   
秋学期授業は、前期の理論編を踏まえ、開発問題の根源とつながる農業と土地問題、およびアフリカ農村部における「お金」をめぐる女性たちの諸活動に焦点を当てて複雑化するフィールドのアクター間の関係性について学ぶ。
 
Overview of the course   
This continuing course is based upon the theoretical foundations covered in the previous term’s course and will take up case studies from various development sites as it delves into Japan and Africa relations. Africa’s remarkable economic progress of recent years has kindled corporate investments and business interests. Conventional forms of international relations and assistance, such as overseas development aid, NGO activities, etc., are changing enormously. In this course, through group presentations that enable students to think critically and analytically about Africa’s situation and not be influenced by trends, students will have deeper discussions on new international relations.
 
キーワード   
 
Keywords   
 
授業の計画  
 
Plan   
1. Introduction
2. Transition of TICAD ~ Japan and Africa Relations (ODA)
3. Japan and Africa Cooperative Relations (Grassroots)
4. Analyzing Africa’s Economic Growth ~ Beginning with Issues of Land and Resources
5. Analysis of Various Development Projects (Actor Analysis)
6. Case Study (1): Environment and Development
7. Case Study (2): Education and Gender
8. Preparations for Group Presentations (1) Setting Up Groups and Themes
9. Group Presentations (1) Group 1 and 2, Presentations and Discussions
10. Group Presentations (2) Group 3 and 4, Presentations and Discussions
11. Group Presentations (3) Group 5 and 6, Presentations and Discussions
12. [Lecture] One Person’s Experience of Involvement in Development in Africa
13. Case Study (3): Africa and Business

 
成績評価の方法・基準   
平常点(コメントシート+ディスカッションへの参加度)、グループ発表、期末レポートをもとに総合的に判断する。
 
Grading system for assessment   
Comprehensive evaluation of class participation (comment sheets), degree of participation in discussions and term-end report.
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
取り扱うテーマに関連する文献を探し、授業の前に予備知識を備えておくこと。『新書アフリカ史』(宮本・松田編、講談社)を読み、アフリカの大まかな通史を理解しておくことが望ましい。
 
Preview/review   
Students should read literature on the themes to be taken up and acquire background knowledge prior to lectures. Reading “Shinsho History of Africa” (Miyamoto, Matsuda eds., Kodansha) and having a general understanding of African history is recommended.
 
履修上の注意   
講義とディスカッションを交えた参加型授業なので、主体性を持って一緒に授業を作っていく姿勢で臨むこと。春学期・秋学期の通年受講を奨励する。
 
Notes   
Incorporating lectures and discussions, classes will be participatory and students will be expected to take a proactive approach to the course.
 
教科書  
 
参考書  
参考書1 ISBN 4061493663
書名 新書アフリカ史
著者名 宮本 正興 編,松田 素二 編, 出版社 講談社 出版年
備考
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ