|
|
|
|
|
|
|
History of Persianate Societies
|
|
|
ペルシア語文化の広まりについての理解を深め、9世紀以降の、中東から南アジア、中央アジアにおける広大な地域の文化の形成過程について理解する。
|
|
|
Understand the development of Persian culture deeply. Obtain knowledge of how Persian culture was formed in the vast area from Middle East, South Asia to Central Asia since the 9th century.
|
|
|
現在は、イラン、アフガニスタン、タジキスタンという3カ国の公用語でしかないペルシア語であるが、歴史的にはアジアの西半分のリンガフランカとして用いられていた。とりわけ、書き言葉としてのペルシア語は、イラン、中央アジア、南アジアを中心とする広大な地域で用いられ、多くの歴史書や文学作品が著された。 本授業ではこれらの地域をペルシア語文化圏とよび、ペルシア語を手がかりにこれらの地域の歴史を再構成する。いわゆるイスラーム世界史ともナショナリズム史観とは異なった歴史像を提供する。
|
|
|
Persian is now an official language of only three countries - Iran, Afghanistan, and Tadzhikistan. However, it was spoken in a west half of Asia in the past. Especially, Persian as a written language was used in the broad area including Iran, Central Asia and South Asia. Many history books and literature were written in the language.
In this course, we call the area as Persian Culture Zone, and review its histories. I will provide students with another historical view, different from Islamic history or nationalistic view.
|
|
|
ペルシア語、中東、イラン、中央アジア、文学、南アジア
|
|
|
Persian, Middle East, Iran, Central Asia, literature, South Asia
|
|
|
第1回 イントロダクション 第2回 「ペルシア語文化圏」の概念 第3回 新ペルシア語の誕生 第4回 トルコ系君主とペルシア語文化 アクティブラーニング イスラーム史におけるペルシア語文化 第5回 モンゴル帝国とペルシア語文化 第6回 東西文化交流の諸相 第7回 ティームール・ルネッサンス 第8回 サファヴィー朝とペルシア語文化 アクティブラーニング 世界史におけるペルシア語文化 第9回 中央アジアにおけるペルシア語とトルコ語化 第10回 オスマン朝とペルシア語文化 第11回 インドにおけるペルシア語文化 第12回 ムガル朝とペルシア語文化 第13回 国民国家の成立とペルシア語
|
|
|
01 Introduction 02 Concept of "Persian Culture Zone" 03 Birth of new Persian 04 Turkish monarchs and Persian culture Active learning Persian culture in Islamic history 05 Mongol Empire and Persian culture 06 Aspects of cultural exchange of east and west 07 Timur Renaissance 08 Safavid Empire and Persian culture Active learning Persian culture in world history 09 Persian in Central Asia and transformation to Turkish 10 Ottoman Empire and Persian culture 11 Persian culture in India 12 Mugal Empire and Persian culture 13 Establishment of national state and Persian
|
|
|
|
In-class performance and term-end exam
|
|
|
参考文献を通読して、事前に基礎知識を獲得すること。
|
|
|
Acquire basic knowledge through reading reference materials in advance.
|
|
|
授業の際、リアクションペーパーの提出を求めるので、これ応じること。
|
|
|
Submit reaction papers in class.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|