タイトル
     2017 年度   国際社会学部
  
東南アジア地域研究A(専門演習)   
時間割コード
421133
担当教員(ローマ字表記)
  左右田 直規 [SODA Naoki]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 春学期 金5 -
授業題目(和文)   
東南アジア島嶼部歴史社会論演習Ⅰ
 
Title(English)   
History and Society of Insular Southeast Asia: Seminar I
 
授業の目標   
「地域から世の中を考える。」東南アジア島嶼部の近現代史と現代社会を考察することを通じて、東南アジア島嶼部社会の諸問題を根源的に考える力と、その考えを論理的に表現する力を身につけることを目指す。
 
Goals of the course   
"Look at the world from a viewpoint of local areas"
The goal of this course is to have abilities of fundamentally thinking issues on societies in the Southeast Asian islands as well as of logically expressing those thoughts through examining modern and contemporary histories as well as present societies in the Southeast Asian islands.
 
授業の概要   
東南アジア島嶼部の歴史社会に関係する文献を輪読し、議論する。国家と民族、民主主義、都市化と社会変容、宗教の復興などに焦点を当てる。
 
Overview of the course   
Read literature on histories and societies of the Southeast Asian islands in turns, and discuss them.
Focus on states and ethnic groups, democracy, urbanization and transformation of societies, and revival of religions.
 
キーワード   
 
Keywords   
 
授業の計画   
東南アジア島嶼部世界の歴史と現在を扱った基本文献を輪読し、それらをたたき台にして、重要な問題を発見し分析する方法を学ぶ。国家・国民・民族の形成、近代化と社会変容、権力と政治参加、宗教の復興などを中核的なテーマとし、それらのテーマを論じた文献を取り上げる予定である。続いて、各受講生が興味のあるテーマに関する先行研究の検討、ならびに研究計画の作成を行い、受講生相互で討論を行う。
オリエンテーション
学術研究の方法
東南アジア島嶼部世界の歴史的展開:文献講読(1)
東南アジア島嶼部世界の歴史的展開:文献講読(2)
東南アジア島嶼部世界の歴史的展開:文献講読(3)
東南アジア島嶼部世界の現在:文献講読(1)
東南アジア島嶼部世界の現在:文献講読(2)
東南アジア島嶼部世界の現在:文献講読(3)
研究計画の作成(アクティブラーニング)
研究計画の作成(アクティブラーニング)
先行研究のレビュー
先行研究のレビュー
先行研究のレビュー
研究計画の発表

 
Plan   
To acquire methods to find out important issues and examine them by reading basic literature on histories and current status of the Southeast Asian islands. Selecting formation of states/nation/ethnic groups, modernization and transformation of societies, powers and political participation, revival of religions as core themes, address literature on those themes. Then each student examines previous studies on themes which he or she is interested in, makes study plans, and discuss them with all members.


Orientation
Methods of academic research
Historical development of the Southeast Asian islands : reading literature(1)
Historical development of the Southeast Asian islands : reading literature(2)
Historical development of the Southeast Asian islands : reading literature(3)
Current status of the Southeast Asian islands : reading literature(1)
Current status of the Southeast Asian islands : reading literature(2)
Current status of the Southeast Asian islands : reading literature(3)
Making a study plan (active learning)
Making a study plan (active learning)
Review previous studies
Review previous studies
Review previous studies
Presentation of a study plan

 
成績評価の方法・基準   
発表の内容および議論への貢献度から評価する。
 
Grading system for assessment   
Contents of presentation, contribution to discussions
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
発表者のみならず、受講生は全員、事前に講読文献を読み、コメントを用意しておくこと。
 
Preview/review   
All students including a presenter, should read materials and prepare comments prior to the class.
 
履修上の注意   
できる限り、金曜6限も空けておくこと。
 
Notes   
Keep the 6th class on Friday open as much as possible.
 
教科書  
備考 Details of textbooks will be announced in class or via e-mail.
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ