タイトル
     2017 年度   国際社会学部
  
東アジア地域研究A(専門演習)   
時間割コード
421109
担当教員(ローマ字表記)
  澤田 ゆかり [SAWADA Yukari]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 春学期 月4 -
授業題目(和文)   
現代中国の経済1:制度の特殊性とその機能
 
Title(English)   
China's Economic Reform and Industries
 
授業の目標   
現代の中国経済が抱える主要な課題を理解し、中国ビジネスに関わる日本の経済界・学術界の討論に参加できるようになる。
受講生は日本から見た中国経済の特徴を捉え、中国や他国のそれとの差異を示すことができるようになる。
受講生は信頼性の高い資料を用いて、上記の議論を実証的に裏付けることができるようになる。
 
Goals of the course   
To be able to understand the role of the private enterprises in China today and describe their importance to the non-Chinese.
The students will be able to select reliable materials and utilize basic statistics so that they may explain them to the third party.
 
授業の概要   
授業の前半は、教員から受講者に各回の内容について簡単な説明を行う。受講者は、この解説と事前学習に基づいて、教員の質問に順次回答していく。この授業では、中国の行財政改革、社会管理、対外関係が中国経済に与える影響を考察し、労働と金融、環境破壊への抗議、ネット企業の台頭を題材にして、中国経済のいまを探る。
 
Overview of the course   
The class will observe how the development of grass-root entrepreneurs promoted market economy in China today. Various industries including mobile phones and solar panels will be taken to show the evidence of such development. Questions will be asked during the class in order to check the level of comprehension.
 
キーワード   
中国、行財政改革、社会管理、対外関係、労働紛争、環境運動、ネット企業
 
Keywords   
mass capitalism, entrepreneurship, innovation, the role of the government, private sector
 
授業の計画  
No.内容
第1回 第1回 ガイダンス:授業構成の紹介、報告の順序決定
第2回 第2回 中国経済研究の現状と課題を学習し、その特殊性と普遍性の関係を理解する。
第3回 第3回 内生的変化の視点から「曖昧な制度」とは何かを考察する
第4回 第4回 「歴史」、「風土」が、中国の経済制度にもたらした影響を探求する。
第5回 第5回 「社会主義の実験」が、中国の経済制度にもたらした影響を探求する。
第6回 第6回 土地をめぐる所有と経営の分離を学習し、その背後にある原理を追求する。
第7回 第7回 土地株式会社の出現から、土地の集団所有の進化を理解する。
第8回 第8回 中国の「市場なき市場競争のメカニズム」について、郷村政府による企業経営から分析する。
第9回 第9回 地方政府間の競争の功罪から、成長至上主義からの脱却の可能性を探る。
第10回 第10回 「国進民退」の言説から、混合所有企業のガバナンスについて分析する。
第11回 第11回 国有企業改革を評価し、ナショナル・チャンピオンの可能性を探求する。
第12回 第12回 新興産業の躍進について、中国式イノベーションを視座にして考察する。
第13回 第13回 全員による研究計画の進捗報告と今学期の達成度の確認(期末レポートの提出)
第14回 第14回 アクティブ・ラーニング1:ゼミ合宿で先行研究の総括を発表し、レジュメを提出する。
第15回 第15回 アクティブ・ラーニング2:ゼミ合宿で参考図書の一部を輪読し、レジュメを提出する。
 
Plan  
No.Content
1 Introduction: Learn topics and the schedule for the term. Guide to further understanding the economic reform in China.
2 Observe Wenzhou's enterprises as examples of "the grass-root capitalists" and analyze their effects and limitations.
3 Understand the strength and weakness of the "Wenzhou model" by applying industry accumulation theory.
4 Discover what originated "Shanzhai"(guerilla-style) mobile phones through division of product among the small & medium scaled industries.
5 Measure the sustainability for "Shangzhai”" mobile phone manufacturers by focusing on their unique innovation style.
6 Conduct a research on what caused China to overturn Japan in the competition of the solar panel business, and see the fundamental difference between entrepreneurs of the two countries.
7 Explore the downturn of the Chinese solar panel manufacturers and meaning of "differentiation" in the industry.
8 Active Learning #1: Summarize Chapter 5 of How China became Capitalist, written by Ronald Coase & Ning Wang, in 1,000 to 1,500 characters.
9 Analyze the formation and the disintegration of regional industrial clusters through the case of bicycle manufacturers evolution into power-assisted machine.
10 Discover why Chinese government banned rare-earth and how the effect was minimized in the world market.
11 Examine the rise of the competitive state-owned enterprises to deepen understanding of Chinese state-capitalism.
12 Analyze the relation between mass capitalism and the state control in search of flaws embedded in the Chinese state-capitalism.
13 Re-examine the choices made by the Japanese enterprises in the midst of growing mass-capitalism and future possibility of Sino-Japan economic cooperation.
14 Active Learning #2: Summarize Chapter 6 of How China became Capitalist, written by Ronald Coase & Ning Wang, in 1,000 to 1,500 characters.
15 Discussion by groups on the difficulties the Japanese enterprises often face in China market based on findings from the past lectures and two active learnings.
 
成績評価の方法・基準   
授業中の回答(25%)、第14回と第15回の提出物(15%)、期末の達成度確認レポート(60%)を合算して評価する。
レポートの課題と評価基準
レポートでは、現代の中国経済が抱える課題を授業で扱ったものから一つを選び、「(1)先行研究では何が問題とされているか、(2)その根拠はなにか、(3)その研究の意義はなにか、(4) 自分が先行研究に貢献できる余地はどこにあるか」を示す。
レポートの評価基準:上記の(1)〜(4)を十分に理解し、論理的に提示しているか、また結論が出ない論点について、示唆に満ちた対応方法を打ち出せたか。
第14回と第15回の提出物の評価基準:選択した課題について、今日的問題の背景を十分に理解しているか、また先行研究の特質を的確につかみ、その学術的な意味付けを説明できているか。
質疑応答の評価基準:事前学習で指定した問に対して、十分な回答ができるか。
 
Grading system for assessment   
The final grade will be given by accumulating the following elements: Answering questions in the classroom (10%), two reports assigned as the Active Learning #1 &2 (10%), and the final exam (80%).
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
予習を前提として授業を進める。テキストを予め読んで、内容を把握しておくこと。不明の箇所は調べ、分からない場合は授業中に質問すること。
また事後学習として、授業中に得た新たな知見を文章にまとめて、今後の研究課題として記録しておくこと。
 
Preview/review   
Minimum requirement to attend the class is to complete preparatory works listed below:(1) The students need to read assigned pages of the textbook before the class. They must look up uncertain passage and ask questions if they can't find the answers.

No.1 List up what you already know about the topic of the lecture at present. Write down your hypothesis on the topic as well.
No.2 What were the most significant feature of Wenzhou model? Why regional industrial cluster at Wenzhou is durable to the changing business climate.
No.3 What gave birth to the "Shanzhai (guerilla)" mobile phone?
No.4 What caused reversal of market share position between China and Japan?
No.7 What makes the power-assisted bike's innovation so special?
No.8 List and explain oppressing elements toward private business.
No.9 Why capital market maintains high growth? Provide answer in comparison to labor market.
No.10 Indicate major difference between the comprehensive approach and the partial reform when introducing market economy to the planned one.
No.11 What caused regional imbalance in unemployment? Keep in mind how lay-off in the state-owned sector occurred in large scale.
No.12 Discuss the role of a local government as an investor. Note how the financial and budget reform influenced the investment condition.
No.13 Explain the meanings of "catch up" and "catch down" in manufacturing technology.
No.14 What are the major contradiction of state-owned enterprise management in the market economy?
No.15 Why did China chose "the dual trade management" ? Explain by using concept of "dilenma of developing economies".
Final day: Review the list of your knowledge and hypothesis prepared for the first day of the class. Add and correct your lists based on what you learned during this term.
 
履修上の注意   
資料の配布やレジュメの提出にムードルを利用するので、必ずムードルに登録すること。ムードル登録は、履修登録とは異なる手続きが必要なので、注意すること。
 
Notes   
The term paper should be handed in before 11:59 PM of January 17, 2016. Details of the format will be announced on the first day of the class.
 
教科書  
教科書1 ISBN 9784480067166
書名 Chinese Dream: Taishu-shihonshugi ga sekai wo kaeru.
著者名 Marukawa, Tomoo 出版社 Chikuma Shobo 出版年 2013
備考
教科書2 ISBN 482224945X
書名 How China Became Capitalist (Japanese Version )
著者名 Ronald Coase & Ning Wang 出版社 Nikkei-BP 出版年 2013
備考
 
参考書  
参考書1 ISBN 9784641220072
書名 Contemporary Chinese Economy
著者名 Marukawa, Tomoo 出版社 Yuhikaku 出版年 2013
備考
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ