タイトル
     2017 年度   国際社会学部
  
日本地域研究A(専門演習)   
時間割コード
421094
担当教員(ローマ字表記)
  友常 勉 [TOMOTSUNE Tsutomu]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 春学期 木4 -
授業題目(和文)   
近代性、文化、対抗文化 1
 
Title(English)   
Modernity, Culture and Counter-Cutolre in Japan 1
 
授業の目標   
このゼミでは、近現代日本社会の論点を中心に、「近代」「近代性」「資本主義的近代」とは何かについて、ローカルヒストリーとグローバルヒストリー、戦争、ナショナリズムの形成、反近代的対抗運動、さらに身体、都市空間、マイノリティなどの論点から学んでいく。
 
Goals of the course   
This seminar deals with the ideas of Modern, Modernity and Modern Capitalism in Japan with considering the issues such as local history, global history, war, nationalism, and counter-practices in popular culture.
 
授業の概要   
近代日本をめぐる基本的な論点や概念、アプローチを学び、それらのテーマが現代において有している意味について考えていく。差別問題とナショナリズム、都市と貧困との関係について学ぶことも目的の一つとする。
 
Overview of the course   
In this seminar we try to understand the basic definitions of Japanese modernity with referring to global process of modernity. We also focus on gender issues, fascism, and surrealism movement as counter-culture both in Japan and the US.
 
キーワード   
ファシズム、ジェンダー、差別、都市と対抗文化
 
Keywords   
Gender, modernity, capitalism, fascism, counter-culture
 
授業の計画   
1,2,3,4 The Culture of Japanese Fascism, edit.Alan Tansman, Duke University Press, 2009
Chaplin, Modern Times (1936)
5, Herbart J. Biberman, Salt of the Earth(1953)
6,7,8 Mies, Maria, Bennholdt-Thomsen, Veronika and Werlhof, Claudia von, 1988, Women the Last Colony, Zed Book. 
(マリア・ミース他『世界システムと女性』藤原書店1995年)
9, 小川プロ『第二砦の人々』(1971)
10,小川プロ『辺田部落』(1973)
11, RobinD.G. Kelley, Freedom Dreams: The Black Radical Imagination Beacon Press2002
(ロビン・D・G・ケリー『フリーダム・ドリームス: アメリカ黒人文化運動の歴史的想像力』高橋・篠原訳、人文書院 2011年、第6章)
12,Against the State:Politics and Social Protest in Japan
David E. Apter, Nagayo Sawa(1986 Harvard University Press; Reprint版 (1986)
(アプタ、『三里塚―もうひとつの日本』岩波書店1986年)
13,Ways of Forgetting, Ways of Remembering: Japan in the Modern World
New Pr 2014 (ジョン・ダワー『忘却のしかた、記憶のしかた――日本・アメリカ・戦争』岩波書店2013)
Active Learning:Field Research at Buraku in Tokyo

 
Plan   
1,2,3,4 The Culture of Japanese Fascism, edit.Alan Tansman, Duke University Press, 2009
Chaplin, Modern Times (1936)
5, Herbart J. Biberman, Salt of the Earth(1953)
6,7,8 Mies, Maria, Bennholdt-Thomsen, Veronika and Werlhof, Claudia von, 1988, Women the Last Colony, Zed Book. 
9, Ogawa Production, People in the Second Fortress (1971)
10,Ogawa Production, Heda Village (1973)
11, RobinD.G. Kelley, Freedom Dreams: The Black Radical Imagination Beacon Press2002, chap.6
12,Against the State:Politics and Social Protest in Japan
David E. Apter, Nagayo Sawa(1986 Harvard University Press; Reprint版 (1986)
13,John Dower, Ways of Forgetting, Ways of Remembering: Japan in the Modern World
New Pr 2014

Active Learning:Field Research at Buraku in Tokyo

 
成績評価の方法・基準   
毎回の報告と、授業時の討論への参加を合わせて評価する
 
Grading system for assessment   
The evaluataion is based on the classroom practices and term paper.
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
テキストの精読と論点の整理にもとづいて討論に参加すること
 
Preview/review   
Close reading of the text is necessary for the participants.
 
履修上の注意   
積極的な討論を期待したい 討論は英語および日本語で行う
 
Notes   
Discussion is based on English and Japanese.
 
教科書  
 
参考書  
参考書1 ISBN
書名 『ヴァイマル憲法とヒトラー』
著者名 池田浩士 出版社 岩波書店 出版年 2016
備考
 
使用言語  
英語(E)
 
ページの先頭へ