タイトル
     2017 年度   国際社会学部
  
日本地域研究B   
時間割コード
421090
担当教員(ローマ字表記)
  ジョン ポーター [John Porter]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 秋学期 火4 -
授業題目(和文)   
19世紀日本における貧民の救済と統制
 
Title(English)   
Poverty Relief and Poverty Management in Nineteenth-Century Japan
 
授業の目標   
今期では、「19世紀日本における貧民の救済と統制」というテーマのもと、幕末・維新期期の公文書や地域史料を読んでいきます。幕末・維新期の史料を読み解くための基礎知識の修得を目標とします。活字史料から読んでもらい、実証的な歴史学研究の基礎となる一次史料の分析方法を学びとって下さい。あわせて19世紀日本の都市社会の実態にも言及してもらいたいと思います。テーマの設定は、『大阪府布令集』や『史料集 明治初期被差別部落』、『大阪の部落史』などの中で興味を持ったもの数個を選択する形で行います。その史料が問題としている諸事象をテーマにし、各自テーマを小グループで担当してもらいます。各グループは、授業中に一回の発表を行い、期末に簡略な成果報告を提出してもらいます。発表のレジュメや報告原稿を作成する際、グループでの事前準備が不可欠です。
 
Goals of the course   
Course Objectives
①This course seeks to provide students with a basic understanding of the social history of poverty and poverty relief in nineteenth-century Japan. Students will learn about the everyday lives and subsistence modes of the urban poor, and the mechanisms and strategies through which the authorities attempted to ensure their regulation and survival.
②This course is also intended to provide student with a basic understanding of empirical methods of historical analysis by providing them with opportunity to read and discuss a wide array of archival sources.
 
授業の概要   
今期では、近世からの歴史的展開を踏まえながら、明治中期までの時期を中心に学習します。とりわけ19世紀東京の賤民体制にスポットライトを当てて、その形成過程と内部構造を浮き彫りにするとともに、非人や穢多の生存を支えた諸社会関係の解明に努めます。こうした研究を通じて、19世紀東京に生きた個々の賤民の生活実態を明らかにするだけでなく、東京の都市社会の社会=空間構造を描写することを目指します。
 
Overview of the course   
This course focuses on the social history of poverty and poverty relief in nineteenth-century Japan's megacities. Utilizing a broad range of archival sources, students will examine the social structure of Japan's vast urban underclass and the network of social relations that enabled the survival of impoverished urban dwellers. In addition, students will analyze the basic strategies and institutional mechanisms through which the public authorities and members of the urban elite utilized to regulate the poor and ensure their subsistence. The course focuses heavily on the role of both official and unofficial social organizations, which
 
キーワード   
賤民、非人、穢多、都市貧困、勧進、斃牛馬処理、職場体制、弾左衛門、車善七、乞食、野非人、町会所、日用層
 
Keywords   
Japan, urban history, urban poverty, poverty relief, beggars, begging, outcasts, organized crime, exploitation, the urban sex industry, urban riots, food riots, nineteenth-century Japan's moral economy
 
授業の計画   
①江戸東京の賤組織の形成過程 1
②江戸東京の賤組織の形成過程 2
③関東地方の斃牛馬処理制度 1
④関東地方の斃牛馬処理制度 2
⑤浅草新町と弾左衛門支配
⑥勧進と乞食統制
⑦江戸東京の非人の内部構造 1
⑧江戸東京の非人の内部構造 2
⑨非人と町方との関係1 
⑩非人と町方との関係1
⑪弾左衛門支配の廃止と浅草新町の解体
⑫非人と東京の日用会社
⑬勧進の禁圧
⑭〜⑮アクティブラーニング
 
Plan   
Course Schedule
Week 1: Introduction
Week 2: The Segmental Structure of Nineteenth-Century Japan's Mega-Cities 1
Week 3: The Socio-Spatial Structure of Nineteenth-Century Japan's Urban Neighborhoods 1
Week 4: Begging and Vagrancy 1
Week 5: Begging and Vagrancy 2
Week 6: Outcasts, Leather, and Status Discrimination in Nineteenth-Century Japan 1
Week 7: Outcasts, Leather, and Status Discrimination in Nineteenth-Century Japan 2
Week 8: Casual Labor and Poverty in the Japanese Megacity 1
Week 9: Casual Labor and Poverty in the Japanese Megacity 2
Week 10: Prostitution, Violence, and Exploitation in Nineteenth-Century Japan's Publicly-Sanctioned Red-Light Districts 1
Week 11: Prostitution, Violence, and Exploitation in Nineteenth-Century Japan's Publicly-Sanctioned Red-Light Districts 2
Week 12:The Dismantling of Japan's Status System and the Transformation of Urban Society
Week 13: Poverty, Disease, and the Formation of Nineteenth-Century Japan's Urban Slums
Week 14~15: Active Learning
 
成績評価の方法・基準   
*評価*
平常点45点+α→3点(出席1点+レポート2点)X15回
•毎回、授業の感想や質問をコメントカードに書いて提出してもらいます。
•内容が良ければ、3+としますが、名前だけだと1点になります。
•平均点の比重は高いので、毎回きちんと記入して下さい。
*試験55点* 
記述中心の試験になります。試験問題は事前に通知しますので、問題を踏まえて回答を予め用意しましょう。
 
Grading system for assessment   
Course Format and Grading
This course will blend lectures, discussions, and group activities. Students are expected to complete the required reading before class each week. Regular attendance and meaningful participation in both discussions and group activities are required, and will impact your final grade, particularly for those with borderline grades. Grades will be calculated in the following manner.
•10% In-class participation and activities
•10% Reading and map quizzes
•80% Final exam
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
19世紀日本の都市社会構に関わる基礎知識を修得するために、下記の文献を参考にして下さい。
吉田伸之『近世都市社会の身分構造』(東京大学出版会、1998)

 
Preview/review   
 
履修上の注意   
•試験以前に、4回以上欠席すると失格になります。
•授業中に携帯の着信音を消し、フェイスブックなどをチェックしてはいけません。
•欠席する場合には、メールでご連絡下さい。
 
Notes   

Classroom Conduct and Academic Integrity
Please refrain from engaging in behavior that disrupts the class, such as talking loudly, eating noisily, texting on your phone, or checking your Facebook account during lectures and discussions. In addition, students are expected to uphold the highest level of academic integrity. Cheating on exams and plagiarism are strictly prohibited. Students should expend the effort necessary to learn the material and produce their own work. Individuals caught cheating or plagiarizing will be punished in accordance with university guidelines.
 
教科書  
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ