タイトル
     2017 年度   国際社会学部
  
ユーラシア地域研究B(専門演習)   
時間割コード
421080
担当教員(ローマ字表記)
  青木 雅浩 [AOKI Masahiro]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 秋学期 木5 -
授業題目(和文)   
モンゴル地域研究演習(2)
 
Title(English)   
Seminar in Mongolian Area Studies (2)
 
授業の目標   
本授業の目標は、受講者がモンゴル地域研究に必要な知識と手法、教場報告とレポートを作成する技術を身に付けることです。これにより、4年次の卒業論文執筆作業に必要な知識、技術を身に付け、適切な問題を自ら設定できるようになることを目指します。
 
Goals of the course   
The aim of this class is to get the basic knowledge and techniques to choose the themes, collect and read materials, and prepare for thesises on the Mongolian studies.
 
授業の概要   
モンゴル高原で遊牧社会を形成してきたモンゴル人は、中央ユーラシアの一部を形成し、歴史を紡いできました。本授業では、「モンゴルと中央ユーラシア」という視点から、モンゴルに関する諸問題を受講者各自に取り上げてもらい、報告、レポートを作成してもらいます。この作業を通じて、モンゴル地域研究に必要な資料の調査、収集、読解の方法、報告、レポートの技術を習得してもらい、4年次の卒業論文作成の準備を行ってもらうことになります。
 
Overview of the course   
In this class, every student should choose his/her theme about Mongolia and Central Eurasia, and make your report and papers about your theme. You also learn the methods to research materials, write papers, and prepare to write your thesis.
 
キーワード   
モンゴル、中央ユーラシア、遊牧社会、モンゴル史
 
Keywords   
Mongolia ,Central Eurasia, Nomadic society, Mongolian history
 
授業の計画  
No.内容
第1回 ガイダンス
第2回 モンゴルと中央ユーラシアを巡る諸問題
第3回 問題設定の方法
第4回 モンゴルに関する資料調査と読解の技術、報告、レポートの作成
第5回 受講者による報告と討論1
第6回 受講者による報告と討論2
第7回 受講者による報告と討論3
第8回 受講者による報告と討論4
第9回 受講者による報告と討論5
第10回 受講者による報告と討論6
第11回 受講者による報告と討論7
第12回 受講者による報告と討論8
第13回 受講者による報告と討論9
第14回 アクティブ・ラーニング:モンゴル地域研究関係資料講読1
第15回 アクティブ・ラーニング:モンゴル地域研究関係資料講読2
 
Plan  
No.Content
1 guidance
2 Problems of Mongolia and Central Eurasia
3 Methods to choose your theme
4 Methods to study and read materials, and write papers
5 Reports and discussions1
6 Reports and discussions2
7 Reports and discussions3
8 Reports and discussions4
9 Reports and discussions5
10 Reports and discussions6
11 Reports and discussions7
12 Reports and discussions8
13 Reports and discussions9
14 Active learning-reading materials about the Mongolian studies1
15 Active learning-reading materials about the Mongolian studies2
 
成績評価の方法・基準   
受講時の平常点(アクティブ・ラーニングを含む)=30%、授業における報告=30%、期末レポート=40%
報告の評価基準:問題設定が適切にできているか、十分な調査ができているか、論理的な構成で報告を作成できているか。
アクティブ・ラーニングの評価基準:関連史料を適切に日本語訳できているか、研究に必要な史料の読み方を身に付けているか。
レポートの評価基準:問題設定が適切にできているか、十分な調査ができているか、自分の意見を論理的に論述しているか。
 
Grading system for assessment   
Class participation (Including active learning)=30% report in the class=30% papers=40%
The evaluation criteria of the presentation: to set the theme correctly, to investigate relevant materials for the presentation and to make the presentation logically.
The evaluation criteria of the active learning: to translate relevant materials into Japanese correctly and to acquire how to read relevant materials for academic reports.
The evaluation criteria of the report: to set the theme correctly, to investigate relevant materials to write the report and to argue your opinion logically.
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
以下に指定する参考書を読むことにより、授業の内容をよりよく理解できます。また、優れた報告、レポート作成のために、毎回の授業における討論、指導を受けながら、設定した問題に対する調査を日々進めていく必要があります。
 
Preview/review   
In order to write a good reports and papers, you should receive a teacher’s guidance and research about your theme every day.
 
履修上の注意   
モンゴルを理解し、モンゴルに関する研究を行うためには、モンゴルだけでなく、広く東アジア、中央ユーラシアの情勢を考慮する必要があります。受講者には、モンゴルはもちろん、東アジア、中央ユーラシアにも広く興味を持ってもらうことを期待します。
 また、他の受講者の報告に対する討論に積極的に関わることにより、自分自身の知識、問題意識も磨かれていきます。自分の報告担当の回だけでなく、毎回の授業に積極的に参加することが求められます。
 なお、モンゴル地域研究で卒業論文・卒業研究を作成する学生は、3年次にこの授業を履修しておく必要があります。
 
Notes   
You need to know about the situations of Central Eurasia in order to understand and study the Mongolian history. You should attend every class with positive attitudes. Junior students who will submit thesis on “Mongolian studies” should attend the class.
 
教科書  
 
参考書  
参考書1 ISBN
書名 『モンゴル史研究―現状と展望』
著者名 吉田順一監修、早稲田大学モンゴル研究所編 出版社 明石書店 出版年 2011
備考
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ