タイトル
     2017 年度   国際社会学部
  
ユーラシア地域研究B1   
時間割コード
421073
担当教員(ローマ字表記)
  青木 雅浩 [AOKI Masahiro]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 秋学期 月4 -
授業題目(和文)   
モンゴル近現代史(2):中央ユーラシアの民族問題と近現代モンゴル
 
Title(English)   
Modern history of Mongolia II:Ethnic problems in Central Eurasia and modern Mongolia
 
授業の目標   
本講義の目的は、受講者が、中央ユーラシアにおける民族問題のあり方を、モンゴルのケースを通じて理解することです。また、講義を通じて、近現代のモンゴル、中央ユーラシアに関する基礎知識を身に付けることも目指します。
 
Goals of the course   
The aim of this class is to understand ethnic problems in Central Eurasia, and to get the basic information of modern Mongolia and Central Eurasia.
 
授業の概要   
長かった清朝統治が解体した20世紀初頭以降、中央ユーラシアでは民族問題が激しさを増しました。モンゴル人のケースは、その典型例であると言えます。モンゴル人の民族運動は、モンゴルのみに留まらず、周辺諸勢力との関係が大きく影響し、複雑な様相を取るようになっていきました。本講義では、20世紀の中央ユーラシアにおけるモンゴル人の自立を求める様々な運動を、当時の国際情勢との関係から解説し、中央ユーラシアにおける民族運動のあり方を検討します。
 
Overview of the course   
At the beginning of 20th century, ethnic problems in Central Eurasia got worse which could be symbolically seen in the case of Mongolia. National movements of Mongols was much influenced by its relationship with the surrounding states. In this class, I will teach you about Mongolian national movements by focusing on the international relations.
 
キーワード   
モンゴル、中央ユーラシア、民族運動、民族問題、教職社会、教職地理歴史
 
Keywords   
Mongolia, Central Eurasia, National movement, Ethnic problem, Social studies of the teacher-training course, Geography and history of the teacher-training course
 
授業の計画  
No.内容
第1回 ガイダンス―20世紀のモンゴル人の活動
第2回 20世紀までのモンゴル
第3回 モンゴル独立運動
第4回 ロシア革命期のモンゴル人
第5回 モンゴル人民政府の成立とその活動
第6回 民族運動と近代国家建設
第7回 新疆と外モンゴル
第8回 1920年代中期のモンゴル人の活動
第9回 満洲国とモンゴル人
第10回 徳王と蒙疆政権
第11回 第2次世界大戦終結時のモンゴル人の活動
第12回 モンゴル人民共和国の独立獲得
第13回 20世紀の中央ユーラシアにおけるモンゴル人の活動
第14回 アクティブ・ラーニング:史料に見られるモンゴル人の民族運動1
第15回 アクティブ・ラーニング:史料に見られるモンゴル人の民族運動2
 
Plan  
No.Content
1 Guidance-the Movements of Mongols in 20th century
2 Mongolia until 20th century
3 Mongolian independence movement
4 Mongols in the period of Russian revolution
5 Establishment of Mongolian People’s Government
6 National movements and the construction of modern states
7 Xinjiang and Outer Mongolia
8 Movements of Mongols in the middle of 1920s
9 Manchukuo and Mongols
10 De Wang and Mengjiang
11 Movements of Mongols at the end of WWII
12 Independence of Mongolian people’s Republic
13 Movements of Mongols at Central Eurasia in 20th century
14 Active learning-National movements of Mongols in the historical materials1
15 Active learning-National movements of Mongols in the historical materials2
 
成績評価の方法・基準   
受講時の平常点(アクティブ・ラーニングを含む)=50%、教場試験=50%
試験の評価基準:授業の内容を理解し、それに基づいて近現代モンゴルにおける民族運動に対する自分の考えを論理的に述べることができるか。
アクティブ・ラーニングの評価基準:史料を正しく理解し、自分なりの考えを史料に基づいて論理的に述べることができるか。
 
Grading system for assessment   
Class participation (Including active learning)=50% examination=50%
The evaluation criteria of examination: to understand the national movements of Mongols in the modern history of Mongolia correctly and to argue your opinion on it logically.
The evaluation criteria of active learning: to understand the texts correctly and to argue your opinion on it logically.
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
講義で紹介する文献を読むことで、本講義の内容をより深く理解できるようになります。
 
Preview/review   
You can deepen your understanding of the lectures by reading bibliographies.
 
履修上の注意   
本講義の対象は、モンゴルに留まらず、広く東アジア、中央ユーラシアに渡るものになります。モンゴルはもちろん、東アジア、中央ユーラシアの近現代に興味がある学生の受講を期待します。
また、「モンゴル地域研究卒論・卒研」で卒論・卒研を提出する学生は、原則として、この科目を履修して下さい。
なお、教職課程認定上の教科に関する科目の外国史に該当します。
 
Notes   
I want the participation of the students who are interested not only in Mongolia, but also modern East Asia and Central Eurasia. Those who will submit thesis on “Mongolian studies” should attend the class. This class is approved as the foreign history of the teacher-training course (教職課程認定上の教科に関する科目の外国史).
 
教科書  
 
参考書  
参考書1 ISBN
書名 『中央ユーラシア史』
著者名 小松久男編 出版社 山川出版社 出版年 2000
備考
参考書2 ISBN
書名 『内モンゴルを知るための60章』
著者名 ボルジギン・ブレンサイン編著 出版社 明石書店 出版年 2015
備考
参考書3 ISBN
書名 『モンゴルを知るための65章(第2版)』
著者名 金岡秀郎 出版社 明石書店 出版年 2012
備考
参考書4 ISBN
書名 『現代モンゴルを知るための50章』
著者名 小長谷有紀、前川愛編著 出版社 明石書店 出版年 2014
備考
参考書5 ISBN
書名 『モンゴル史研究:現状と展望』
著者名 早稲田大学モンゴル研究所編、吉田順一監修 出版社 明石書店 出版年 2011
備考
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ