|
|
|
|
|
|
|
Measuring state building through anti-regime songs
|
|
|
国家建設に関する基礎的知識を習得する 質的データ分析 (QDA) および簡単な計量分析の手法を身につける
|
|
|
The aim of this class is to enable the participants to 1) to obtain basic knowledge about state building, and 2) to use Qualitative Data Analysis (QDA) and basic quantitative methods.
|
|
|
この授業は国家建設 (state building) を歌謡曲の分析を通じて行うという実験的な試みである。従来、国家建設は政治学および経済学の分野で何らかのエヴィデンスをもとに測定することがなされてきた。こうした主流派の試みに抗し、市民の目を体現するものとして一般に流通する曲を取り上げ、そこから政府や国家のイメージを抽出することで、国ごとの差異を把握することを試みる。 名目上は講義であるが、参加者は積極的な参加が要求される。対象となる国家は教員が読解可能な言語(日本語、英語、スペイン語、ポルトガル語、ケチュア語)が主に話されている国である。対象となる歌謡のジャンルは反体制性が明確に出ているものであれば問わないが、演歌、ヒップホップ、ロックなど扱われる分野は自ずと限られたものになると思われる。 参加者は必ず1回目の授業に出席すること。出席できない場合は授業前にメールで教員に連絡すること。参加希望者多数の場合は選抜を行う。
|
|
|
Participants of this course will undertakes an experimental investigation of measuring state building through anti-regime songs. Principal academic works of state building in the field of political science and economics calculate the degree of state building on the basis of frequently-used evidences such as GDP per capita and tax-GDP ratio. This course goes against the traditional approach: it will focus on anti-regime songs as popular expressions of politics.
Participants will be required to keep up with course assignments including presentation of individual or group research. For his/her presentation students can choose any genre of music from the countries under research: Japanese, English, Spanish, Portuguese, and Quechua speaking ones.
Finally, students must be present at the first class (if you cannot, notice me by e-mail BEFORE the class). Selection of students will be carried out if more than 15 students appears.
|
|
|
|
state building, anti-regime songs, QDA, quantitative analysis
|
|
|
第1回 オリエンテーション、選抜課題 第2回 担当の決定(分析対象国、ジャンル) 第3回 国家建設とは何か 第4回 国家建設の指標 第5回 QDA 第6回 QDAの実演 第7回 コサイン類似度、ネットワーク図 第8〜14回 学生による発表をもとにした議論
|
|
|
1st: introduction, selection test 2nd: assignment of individual/group works 3rd: definitions of state building 4th: indexes of state building 5th: QDA 6th: practice of QDA 7th: cosine similarity score, network graphics 8th to 14th: presentation & discussion
|
|
|
授業参加 30%、発表内容 30%、期末レポート 40%
|
|
|
Participation 30%, presentation 30%, final essay 40%
|
|
|
与えられた課題に積極的に取り組むことを義務とする。
|
|
|
|
取り組むべき課題は非常に多くなる。「なんとなく楽しそうだ」といった安易な理由で受講することは勧められない。なお、分析対象となる音源の入手は学生が各自で行うこと。
|
|
|
Participants will be responsible for all expenses related to purchase of songs under analysis.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Coercion. Capital and European States. A.D.990-1990
|
|
Tilly, Charles
|
|
Wiley-Blackwell
|
|
1993
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|