タイトル
     2017 年度   国際社会学部
  
アメリカ地域研究B   
時間割コード
421051
担当教員(ローマ字表記)
  宮地 隆廣 [MIYACHI Takahiro]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 秋学期 火4 -
授業題目(和文)   
反体制歌謡曲から国家建設を測る
 
Title(English)   
Measuring state building through anti-regime songs
 
授業の目標   
国家建設に関する基礎的知識を習得する
質的データ分析 (QDA) および簡単な計量分析の手法を身につける
 
Goals of the course   
The aim of this class is to enable the participants to
1) to obtain basic knowledge about state building, and
2) to use Qualitative Data Analysis (QDA) and basic quantitative methods.
 
授業の概要   
 この授業は国家建設 (state building) を歌謡曲の分析を通じて行うという実験的な試みである。従来、国家建設は政治学および経済学の分野で何らかのエヴィデンスをもとに測定することがなされてきた。こうした主流派の試みに抗し、市民の目を体現するものとして一般に流通する曲を取り上げ、そこから政府や国家のイメージを抽出することで、国ごとの差異を把握することを試みる。
 名目上は講義であるが、参加者は積極的な参加が要求される。対象となる国家は教員が読解可能な言語(日本語、英語、スペイン語、ポルトガル語、ケチュア語)が主に話されている国である。対象となる歌謡のジャンルは反体制性が明確に出ているものであれば問わないが、演歌、ヒップホップ、ロックなど扱われる分野は自ずと限られたものになると思われる。
 参加者は必ず1回目の授業に出席すること。出席できない場合は授業前にメールで教員に連絡すること。参加希望者多数の場合は選抜を行う。
 
Overview of the course   
Participants of this course will undertakes an experimental investigation of measuring state building through anti-regime songs. Principal academic works of state building in the field of political science and economics calculate the degree of state building on the basis of frequently-used evidences such as GDP per capita and tax-GDP ratio. This course goes against the traditional approach: it will focus on anti-regime songs as popular expressions of politics.

Participants will be required to keep up with course assignments including presentation of individual or group research. For his/her presentation students can choose any genre of music from the countries under research: Japanese, English, Spanish, Portuguese, and Quechua speaking ones.

Finally, students must be present at the first class (if you cannot, notice me by e-mail BEFORE the class). Selection of students will be carried out if more than 15 students appears.
 
キーワード   
国家建設、歌謡曲、QDA、初歩の計量分析
 
Keywords   
state building, anti-regime songs, QDA, quantitative analysis
 
授業の計画   
第1回 オリエンテーション、選抜課題
第2回 担当の決定(分析対象国、ジャンル)
第3回 国家建設とは何か
第4回 国家建設の指標
第5回 QDA
第6回 QDAの実演
第7回 コサイン類似度、ネットワーク図
第8〜14回 学生による発表をもとにした議論
 
Plan   
1st: introduction, selection test
2nd: assignment of individual/group works
3rd: definitions of state building
4th: indexes of state building
5th: QDA
6th: practice of QDA
7th: cosine similarity score, network graphics
8th to 14th: presentation & discussion
 
成績評価の方法・基準   
授業参加 30%、発表内容 30%、期末レポート 40%
 
Grading system for assessment   
Participation 30%, presentation 30%, final essay 40%
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
与えられた課題に積極的に取り組むことを義務とする。
 
Preview/review   
 
履修上の注意   
取り組むべき課題は非常に多くなる。「なんとなく楽しそうだ」といった安易な理由で受講することは勧められない。なお、分析対象となる音源の入手は学生が各自で行うこと。
 
Notes   
Participants will be responsible for all expenses related to purchase of songs under analysis.
 
教科書  
 
参考書  
参考書1 ISBN 978-4788510951
書名 質的データ分析法 : 原理・方法・実践
著者名 佐藤郁哉 著, 出版社 新曜社 出版年 2008
備考
参考書2 ISBN 978-4903951478
書名 文化系のためのヒップホップ入門
著者名 長谷川町蔵, 大和田俊之 著, 出版社 アルテスパブリッシング 出版年 2011
備考
参考書3 ISBN
書名 Coercion. Capital and European States. A.D.990-1990
著者名 Tilly, Charles 出版社 Wiley-Blackwell 出版年 1993
備考
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ