|
|
|
|
|
|
|
|
今年建国150周年を迎えるカナダについて、その歴史を学ぶことにより、国家としてのあり方や、現代カナダの様々な問題についての理解を深める。
|
|
|
The objective of this course is through learning the History of Canada, it will be expected for students to deepen the understanding of modern Canada.
|
|
|
カナダの歴史を理解するため、主にイギリス、フランス、アメリカ合衆国との関係を考慮しつつ、いかにして今日の多文化主義国家となったか、その歴史的背景や、諸問題を検討する。
|
|
|
This course covers the History of Canada from its colonial period--Pre-Confederation, to the mondern time--Post-Confederation, examining the important events and incidents of Canada.
|
|
|
|
|
以下の事項を取り上げる予定である。 第1回 イントロダクション 第2回 アクティブ・ラーニング(1)授業で配布する白地図に、第1回の授業で指示する項目に関し、調べ、記入する。そのため第1回の授業に必ず出席すること。 第3回 カナダの対先住民政策 第4回 フランス領時代のカナダ 第5回 イギリス領時代のカナダ(1) 第6回 イギリス領時代のカナダ(2) 第7回 カナダ建国に向けて―自治の進展 第8回 コンフェデレーション―連邦結成 第9回 アクティブ・ラーニング(2)授業時に指示する課題について、指示に従って学習する。詳しい内容は授業時に発表する。 第10回 「海から海へ」―版図拡大とその問題 第11回 北大西洋三角形―カナダと英米 第12回 第二次世界大戦後のカナダ 第13回 現代カナダの諸問題 第14回 多文化主義国家に向けて 第15回 まとめ
|
|
|
1. Introduction 2. Active Learning(1) Research on Canadian map 3. Canada and the First Nations 4. Canada under the French rule 5. Canada under the British rule (1) 6. Canada under the British rule (2) 7. British North America-responsible government 8. Confederation 9. Active Learning(2) Report 10. "From Sea to Sea"-the problems of the expansion 11. North Atlantic Triangle 12. Canada after the World War II 13. Modern Canada 14. Toward the multicultural nation 15. Conclusion
|
|
|
受講時の平常点を加味しつつ、授業時に出した課題やレポート(40%)、及び期末の試験(60%)によって、評価する。
|
|
|
Grades will be based on the assignments(40%) and final examination(60%).
|
|
|
特に必要ないが、適宜参考文献などであらかじめ基本的な流れを確認しておくことが望ましい。
|
|
|
No previous knowledge of Canada, nor its history are necessary. Nonetheless, the study of the history of Canada by books is highly recommended.
|
|
|
|
|
|
|
|
4634415305
|
|
カナダ史
|
|
木村和男 編,
|
|
山川出版社
|
|
1999
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|