タイトル
     2017 年度   国際社会学部
  
ヨーロッパ地域研究A(専門演習)   
時間割コード
421029
担当教員(ローマ字表記)
  千葉 敏之 [CHIBA Toshiyuki]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 春学期 火4 -
授業題目(和文)   
ヨーロッパ中世史演習1
 
Title(English)   
Seminar in medieval history of Europe 1
 
授業の目標   
ヨーロッパ中世に関する専門的知識を身につけるとともに、専門研究論文の読解・要約・批判のスキルを磨き、4年次での卒業論文執筆へ向けた能力の向上を図ること。
 
Goals of the course   
The objective of this course is for students to acquire specialized knowledge in the Midieval history of Europe as they improve their ability to understand, summarize and critique papers written in their field of study and gain greater skills for writing their 4th year graduation theses.
 
授業の概要   
ヨーロッパ中世に関する専門論文(英語)の報告と、各自のテーマに関する研究論文(主専攻語)の報告を交互に行ない、報告について全員で討議を行なう。
 
Overview of the course   
Students will alternately report on academic papers (in English) on the Midieval history of Europe and research papers (in the language of major) on individual subjects, and the class, as a whole, will discuss the reports.
 
キーワード   
ヨーロッパ中世、歴史学
 
Keywords   
Midieval Europe, History
 
授業の計画   
第1回 ガイダンス
第2回 共通テクスト報告+テーマ報告(1)
第3回 共通テクスト報告+テーマ報告(2)
第4回 共通テクスト報告+テーマ報告(3)
第5回 共通テクスト報告+テーマ報告(4)
第6回 共通テクスト報告+テーマ報告(5)
第7回 共通テクスト報告+テーマ報告(6)
第8回 共通テクスト報告+テーマ報告(7)
第9回 共通テクスト報告+テーマ報告(8)
第10回 共通テクスト報告+テーマ報告(9)
第11回 共通テクスト報告+テーマ報告(10)
第12回 共通テクスト報告+テーマ報告(11)
第13回 共通テクスト報告+テーマ報告(12)
第14回 夏学期中に実施するゼミ合宿に参加し、テーマ報告を行う。
第15回 夏学期中に実施するゼミ合宿に参加し、テーマ報告を行う。
 
Plan   
1. Common Text Report + Theme-based Report (1)
2. Common Text Report + Theme-based Report (2)
3. Common Text Report + Theme-based Report (3)
4. Common Text Report + Theme-based Report (4)
5. Common Text Report + Theme-based Report (5)
6. Common Text Report + Theme-based Report (6)
7. Common Text Report + Theme-based Report (7)
8. Common Text Report + Theme-based Report (8)
9. Common Text Report + Theme-based Report (9)
10. Common Text Report + Theme-based Report (10)
11. Common Text Report + Theme-based Report (11)
12. Common Text Report + Theme-based Report (12)
13. Participation in Summer term seminar training camp, Theme-based Report
14. Participation in Summer term seminar training camp, Theme-based Report
 
成績評価の方法・基準   
受講時の平常点、および授業内での報告、課題テキストへの取り組みを総合して評価する。
 
Grading system for assessment   
Evaluations based upon in-class participation, in-class reports and reading of topic-based texts.
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
受講者は指定された共通テキストを十分に予習したうえで授業に臨むこと。
 
Preview/review   
Students must thoroughly read common texts prior to attending classes.
 
履修上の注意   
受講者は本教員を卒業論文指導教員とする3・4年生、ならびに事前に申し出のあった副ゼミとしての受講希望者に限定する。
 
Notes   
Course enrollment is limited to 3rd and 4th year students for whom the designated instructor is their graduation thesis advisor and who have pre-registered for the course as a 副ゼミ.
 
教科書  
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ