タイトル
     2017 年度   国際社会学部
  
ヨーロッパ地域研究B   
時間割コード
421024
担当教員(ローマ字表記)
  福嶋 千穂 [FUKUSHIMA Chiho]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 秋学期 木4 -
授業題目(和文)   
歴史映画にみるポーランド近世・近代
 
Title(English)   
Polish History in Movies
 
授業の目標   
ポーランド史の様々な局面を取り上げた映画作品を参考し、ポーランド史に対するイメージを膨らませる。尚且つ、創り手の歴史観に対する批判的視点を育む。
 
Goals of the course   
Watching movies based on actual historical events in various phases of Polish history, you will vivify the image of Polish history. You will also need to be critical of historical views, presented by the producers and original authors of these movies.
 
授業の概要   
ポーランド史を舞台とする映画作品を鑑賞し、時代背景についての説明を行い、史実との相違(または原作からの改変部分)などについても論じたい。
 
Overview of the course   
You will appreciate movies, which use materials from Polish history. You will also get brief information on historical backgrounds, then discuss the differences from the historical facts (or from the originals).
 
キーワード   
ポーランド史、ポーランド映画
 
Keywords   
Polish history, Polish film
 
授業の計画  
No.内容
第1回 Rok 1612(2007年、ロシア)歴史的背景の説明と鑑賞
第2回 Rok 1612 鑑賞(つづき)
第3回 シェンキェヴィチ三部作より(1)Ogniem i mieczem(1999年、ポーランド)歴史的背景の説明と鑑賞
第4回 シェンキェヴィチ三部作より(2)Ogniem i mieczem 鑑賞(つづき)
第5回 Taras Bulba(2009年、ロシア、ウクライナ)歴史的背景の説明と鑑賞
第6回 Taras Bulba 鑑賞(つづき)
第7回 アクティブラーニング
第8回 シェンキェヴィチ三部作より(4)Pan Wołodyjowski(1969年、ポーランド)歴史的背景の説明と鑑賞
第9回 シェンキェヴィチ三部作より(5)Pan Wołodyjowski 鑑賞(つづき)
第10回 Bitwa pod Wiedniem(2011年、イタリア、ポーランド)歴史的背景の説明と鑑賞
第11回 Bitwa pod Wiedniem 鑑賞(つづき)
第12回 アクティブラーニング
第13回 Pan Tadeusz(1999年、ポーランド、フランス)歴史的背景の説明と鑑賞
第14回 Pan Tadeusz 鑑賞(つづき)
第15回 まとめ
 
Plan  
No.Content
1 Rok 1612(2007, Russia)
2 Rok 1612(2007, Russia)
Continuation
3 Sienkiewicz Trilogy: Ogniem i mieczem(1999, Poland)
4 Sienkiewicz Trilogy: Ogniem i mieczem(1999, Poland)
Continuation
5 Taras Bulba(2009, Russia, Ukraine)
6 Taras Bulba(2009, Russia, Ukraine)
Continuation
7 Active Learning
8 Sienkiewicz Trilogy: Pan Wołodyjowski(1969, Poland)
9 Sienkiewicz Trilogy: Pan Wołodyjowski(1969, Poland)
Continuation
10 Bitwa pod Wiedniem(2011, Italy, Poland)
11 Bitwa pod Wiedniem(2011, Italy, Poland)
Continuation
12 Active Learning
13 Pan Tadeusz(1999, Poland, France)
14 Pan Tadeusz(1999, Poland, France)
Continuation
15 Conclusion
 
成績評価の方法・基準   
学期末の試験は行わない。平常授業の中で課すレポートを評価の対象とする。
 
Grading system for assessment   
Papers you submit will be evaluated.
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
一作ごとにレポートを提出してもらいます。
 
Preview/review   
You will write a paper on each movie.
 
履修上の注意   
出来る限りにおいて、ポーランド語音声+日本語字幕の環境を用意したい(場合によっては英語字幕を用いる)。また都合上、取り上げる作品を変更する可能性がある。
 
Notes   
You will watch movies with Japanese subtitles whenever possible, although several of them could be shown with English subtitles. Besides, there are also possibilities of changing the line up.
 
教科書  
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ