タイトル
     2017 年度   国際社会学部
  
ヨーロッパ地域研究B   
時間割コード
421020
担当教員(ローマ字表記)
  吉田 浩美 [YOSHIDA Hiromi]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 秋学期 木5 -
授業題目(和文)   
バスクの文化と歴史(エチェパレ・インスティテュート(スペイン領バスク自治州)寄付授業)
 
Title(English)   
Basque culture and history (Funded by Etxepare Euskal Institutua (Autonomous Community of the Basque Country, Spain))
 
授業の目標   
バスクの文化・歴史について理解を深める.
 
Goals of the course   
To learn Basque culture and history.
 
授業の概要   
バスクの文化・歴史について学ぶ.バスクの基本的な情報に始まり,歴史,口承文芸などをおもに扱う.視聴覚教材を多用する予定.学生の発表も適宜行う予定.
 
Overview of the course   
This course teaches the student about basic information about Basque society, Basque history, Basque oral literature and so on.
 
キーワード   
バスク語,バスク地方,文化,歴史
 
Keywords   
Basque people, Basque society, Basque culture
 
授業の計画   
1.バスク地方に関する基本事項.
2.歴史(1). 先史時代.
3.歴史(2). 古代ローマ時代.
4.歴史(3). 中世.
5.歴史(4). 1500 – 1700年.
6.歴史(5). 1700 – 1900年.
7.歴史(6). 現代.
8.口承文芸 (1) : kopla zaharrakと erromantzeak.
9.口承文芸 (2) : 即興歌
10.バスクの音楽とダンス
11.ベルナト・エチェパレとその作品
12.アクティブ・ラーニング1:バスクの文学作品を読みレポートを書く.
13.アクティブ・ラーニング2:バスクの文化・社会・歴史・文学作品などで,もっとも興味を持った分野についてレポートを書く.第14回の授業で発表を行う.
14.アクティブ・ラーニング2で調べたことの発表.
15.まとめと確認.



 
Plan   
1. Basic information about Basque society and Basque language.
2. History (1) : Prehistoric times
3. History (2) : the Roman times
4. History (3) : The middle ages.
5. History (4) : Between 1500 – 1700.
6. History (5) : Between 1700 – 1900.
7. History (6) : The present day.
8. Oral literature (1) : kopla zaharrak and erromantzeak
9. Oral literature (2) : Verses sung impromptu
10. Basque music and dance
11. Bernat Etxepare and “Linguae Vasconum Primitiae”
12. Active learning 1 : Students are asked to write a paper about a Basque literary work.
13. Active learning 2 : Students are asked to write a paper about the culture, society, literature or history of Basque people, and make a presentation in the 14th lesson. In order for the students to prepare for it, the instructor will introduce several reference books in the first lesson.
14. Presentation
15. Course review
 
成績評価の方法・基準   
レポート,発表(70%)と受講時の平常点(30%)
 
Grading system for assessment   
paper and presentation (70%), contribution through positive attitude in class (30%)
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
 
Preview/review   
 
履修上の注意   
 
Notes   
 
教科書  
 
参考書  
参考書1 ISBN
書名 現代バスクを知るための50章
著者名 萩尾生・吉田浩美 編 出版社 明石書店 出版年 2012
備考
参考書2 ISBN
書名 バスク初文集
著者名 ベルナト・エチェパレ 出版社 平凡社 出版年 2014
備考
 
使用言語  
英語(E)
 
ページの先頭へ