|
|
|
|
|
|
バスクの文化と歴史(エチェパレ・インスティテュート(スペイン領バスク自治州)寄付授業)
|
|
|
Basque culture and history (Funded by Etxepare Euskal Institutua (Autonomous Community of the Basque Country, Spain))
|
|
|
|
To learn Basque culture and history.
|
|
|
バスクの文化・歴史について学ぶ.バスクの基本的な情報に始まり,歴史,口承文芸などをおもに扱う.視聴覚教材を多用する予定.学生の発表も適宜行う予定.
|
|
|
This course teaches the student about basic information about Basque society, Basque history, Basque oral literature and so on.
|
|
|
|
Basque people, Basque society, Basque culture
|
|
|
1.バスク地方に関する基本事項. 2.歴史(1). 先史時代. 3.歴史(2). 古代ローマ時代. 4.歴史(3). 中世. 5.歴史(4). 1500 – 1700年. 6.歴史(5). 1700 – 1900年. 7.歴史(6). 現代. 8.口承文芸 (1) : kopla zaharrakと erromantzeak. 9.口承文芸 (2) : 即興歌 10.バスクの音楽とダンス 11.ベルナト・エチェパレとその作品 12.アクティブ・ラーニング1:バスクの文学作品を読みレポートを書く. 13.アクティブ・ラーニング2:バスクの文化・社会・歴史・文学作品などで,もっとも興味を持った分野についてレポートを書く.第14回の授業で発表を行う. 14.アクティブ・ラーニング2で調べたことの発表. 15.まとめと確認.
|
|
|
1. Basic information about Basque society and Basque language. 2. History (1) : Prehistoric times 3. History (2) : the Roman times 4. History (3) : The middle ages. 5. History (4) : Between 1500 – 1700. 6. History (5) : Between 1700 – 1900. 7. History (6) : The present day. 8. Oral literature (1) : kopla zaharrak and erromantzeak 9. Oral literature (2) : Verses sung impromptu 10. Basque music and dance 11. Bernat Etxepare and “Linguae Vasconum Primitiae” 12. Active learning 1 : Students are asked to write a paper about a Basque literary work. 13. Active learning 2 : Students are asked to write a paper about the culture, society, literature or history of Basque people, and make a presentation in the 14th lesson. In order for the students to prepare for it, the instructor will introduce several reference books in the first lesson. 14. Presentation 15. Course review
|
|
|
レポート,発表(70%)と受講時の平常点(30%)
|
|
|
paper and presentation (70%), contribution through positive attitude in class (30%)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
現代バスクを知るための50章
|
|
萩尾生・吉田浩美 編
|
|
明石書店
|
|
2012
|
|
|
|
|
|
|
|
バスク初文集
|
|
ベルナト・エチェパレ
|
|
平凡社
|
|
2014
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|