タイトル
     2017 年度   言語文化学部
  
文化・文学研究B(専門演習)   
時間割コード
413170
担当教員(ローマ字表記)
  逆井 聡人 [SAKASAI Akito]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 秋学期 火5 -
授業題目(和文)   
世界文学論演習:「世界文学」を読む
 
Title(English)   
Seminar on World Literature: Reading "World literature"
 
授業の目標   
世界文学という枠組みについて学び、それを応用して文学作品の解釈ができるようになることを目指す。
 
Goals of the course   
We will learn recent discussions on world literature. Students will be able to apply the theory to their own analysis of a literary text in the end of this course.
 
授業の概要   
この演習では、世界文学についての理論を学び、その理論を踏まえて東アジアを中心とした文学作品を読んでいく。毎回1、2名に課題についての発表をしてもらい、それをもとにディスカッションを行う。2回のアクティブ・ラーニングと期末レポートでは、文学作品の読解を行う。
 
Overview of the course   
In this seminar, we will learn recent discussions on world literature, and also read some East Asian modern novels reflecting on what we have learned. We will have a short presentation every class, and will have a discussion based on the presentation. Students are also required to submit two short essays and a final paper in which they analyze a literary text.
 
キーワード   
世界文学、比較文学、東アジア近代文学
 
Keywords   
World literature, comparative literature, East Asian modern literature
 
授業の計画  
No.内容
第1回 導入と計画
第2回 比較文学と世界文学
第3回 『世界文学とは何か?』読解1
第4回 『世界文学とは何か?』読解2
第5回 『世界文学とは何か?』読解3
第6回 『世界文学とは何か?』読解4
第7回 『世界文学とは何か?』読解5
第8回 映画を「読む」
第9回 アクティブ・ラーニング
第10回 文学作品の分析1
第11回 文学作品の分析2
第12回 文学作品の分析3
第13回 文学作品の分析4
第14回 アクティブ・ラーニング
第15回 総括
 
Plan  
No.Content
1 Introduction
2 Differences between world literature and comparative literature
3 Reading Damrosch's What is World Literautre? 1
4 Reading Damrosch's What is World Literautre? 2
5 Reading Damrosch's What is World Literautre? 3
6 Reading Damrosch's What is World Literautre? 4
7 Reading Damrosch's What is World Literautre? 5
8 "Reading" films
9 Active Learning
10 Analysis on Literary works 1
11 Analysis on Literary works 2
12 Analysis on Literary works 3
13 Analysis on Literary works 4
14 Active Learning
15 Conclusion
 
成績評価の方法・基準   
発表(20%)、討論への参加度(20%)、アクティブ・ラーニングのミニ・レポート(20%)、期末レポート(40%)で評価する。
 
Grading system for assessment   
Presentation(20%)
Participation(20%)
Two mini-essays for Active Learning(20%)
Final paper(40%)
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
発表は20分程度におさめること。授業後に、議論に対するレスポンス・シートを作成すること。
 
Preview/review   
Presentation is about 20mins. Students also need to write a response sheet after each class.
 
履修上の注意   
発表者以外も積極的に議論に参加することが単位取得の条件です。
 
Notes   
Active participation is the minimum requirements.
 
教科書  
教科書1 ISBN 4336053626
書名 世界文学とは何か?
著者名 デイヴィッド・ダムロッシュ 著,秋草俊一郎, 奥彩子, 桐山大介, 小松真帆, 平塚隼介, 山辺弦 訳, 出版社 国書刊行会 出版年 2011
備考
 
参考書  
備考 Selected readings will be distributed in classes.
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ