タイトル
     2017 年度   言語文化学部
  
思想文化研究B(専門演習)   
時間割コード
413167
担当教員(ローマ字表記)
  丸山 空大 [MARUYAMA Takao]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 秋学期 月5 -
授業題目(和文)   
宗教学演習(2)
 
Title(English)   
Seminar on Religious Studies (2)
 
授業の目標   
宗教あるいは宗教的なものに関心を持つ学生が、卒業論文を書くための準備として、宗教一般についての研究のしかたを習得することを目標とする。
 
Goals of the course   
This course is a seminar for students who are interest in Religions, Religious Studies, Death and Life Studies, Christianity, Judaism, Religion in modern culture and other related subjects. They are expected to obtain academic skills to write their thesis.
 
授業の概要   
宗教学の基礎的な文献を講読しながら、宗教や宗教的なものを研究するための方法論をみにつけてゆく。宗教学の理論的な文献、キリスト教やユダヤ教に関する文献、現代社会やメディア、文化における宗教を主題とする文献、死生学や生命倫理に関わる文献などを、参加者の関心に応じて取り上げる。
秋学期は、学生に提出してもらった文献リストをもとに、各自の卒論のテーマに関係する本や論文を読んでいく。
 
Overview of the course   
In this course, we read essential papers and books of religious studies and learn basic methodologies. Texts will be selected for students' interest. As well as reading of the texts, basic academic skills to write a thesis will be lectured.
In this semester, students are requested to submit a reference list. Reading material will be selected from the lists.
 
キーワード   
宗教、宗教学、死生学、現代社会と宗教、現代文化と宗教、キリスト教、ユダヤ教
 
Keywords   
Religions, Religious Studies, Death and Life Studies, Religions in modern society, Religion in Modern Culture, Christianity, Judaism
 
授業の計画  
No.内容
第1回 オリエンテーション
第2回 研究計画発表(1)
第3回 研究計画発表(2)
第4回 研究計画発表(3)
第5回 アクティブラーニング(1) 文献リストの作成と文献収集
第6回 文献講読(1)
第7回 文献講読(2)
第8回 文献講読(3)
第9回 文献講読(4)
第10回 アクティブラーニング(2) 卒論計画の作成と提出
第11回 文献講読(5)
第12回 文献講読(6)
第13回 文献講読(7)
第14回 文献講読(8)
第15回 文献講読(9)
 
Plan  
No.Content
1 Orientation
2 Presentation about thesis project 1
3 Presentation about thesis project 2
4 Presentation about thesis project 3
5 Active Learning 1 Make a reference list and collect papers and books on the list.
6 Text and Analysis 1
7 Text and Analysis 2
8 Text and Analysis 3
9 Text and Analysis 4
10 Active Learning 2 Write a research plan for thesis.
11 Text and Analysis 5
12 Text and Analysis 6
13 Text and Analysis 7
14 Text and Analysis 8
15 Text and Analysis 9
 
成績評価の方法・基準   
授業内での発表および授業参加
 
Grading system for assessment   
Presentation and Discussion in Classroom
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
自分の担当でないときも講読テクストをよく読むこと。研究ノートに考えたことやアイディアなどをまとめていくこと。
 
Preview/review   
Please read assigned texts carefully before every class. And after the class, write down ideas you get through discussion.
 
履修上の注意   
 
Notes   
 
教科書  
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ