|
|
|
|
|
|
|
Seminar on Religious Studies (1)
|
|
|
宗教あるいは宗教的なものに関心を持つ学生が、卒業論文を書くための準備として、宗教一般についての研究のしかたを習得することを目標とする。
|
|
|
This course is a seminar for students who are interest in Religions, Religious Studeis, Death and Life Studies, Christianity, Judaism, Religion in modern culture and other related subjects. They are expected to obtain academic skills to write their thesis.
|
|
|
宗教学の基礎的な文献を講読しながら、宗教や宗教的なものを研究するための方法論をみにつけてゆく。宗教学の理論的な文献、キリスト教やユダヤ教に関する文献、現代社会やメディア、文化における宗教を主題とする文献、死生学や生命倫理に関わる文献などを、参加者の関心に応じて取り上げる。また、資料の探し方や論文の書き方についての基礎的な事項の確認も行う。
|
|
|
In this course, we read essential papers and books of religious studies and learn basic methodologies. Texts will be selected for students' interest. As well as reading of the texts, basic academic skills to write a thesis will be lectured.
|
|
|
宗教、宗教学、死生学、現代社会と宗教、現代文化と宗教、キリスト教、ユダヤ教
|
|
|
Religions, Religious Studies, Death and Life Studies, Religions in modern society, Religion in Modern Culture, Christianity, Judaism
|
|
|
No. | 内容 |
第1回
|
オリエンテーション
|
第2回
|
論文とはどのようなものか(1)
|
第3回
|
論文とはどのようなものか(2)
|
第4回
|
論文とはどのようなものか(3)
|
第5回
|
アクティブラーニング(1) 論文の書き方についての参考書(授業で紹介)を読み内容をまとめる
|
第6回
|
文献講読(1)
|
第7回
|
文献講読(2)
|
第8回
|
文献講読(3)
|
第9回
|
文献講読(4)
|
第10回
|
アクティブラーニング(2) 宗教に関するニュースや時事問題を集め分析する
|
第11回
|
文献講読(5)
|
第12回
|
文献講読(6)
|
第13回
|
文献講読(7)
|
第14回
|
文献講読(8)
|
第15回
|
文献講読(9)
|
|
|
|
|
No. | Content |
1
|
Orientation
|
2
|
How to write a thesis? 1
|
3
|
How to write a thesis? 2
|
4
|
How to write a thesis? 3
|
5
|
Active Learning 1 Read a book about academic skills to write thesis and summarize it.
|
6
|
Text and Analysis 1
|
7
|
Text and Analysis 2
|
8
|
Text and Analysis 3
|
9
|
Text and Analysis 4
|
10
|
Active Learning 2 Check news headlines that concerns religion and analyze them.
|
11
|
Text and Analysis 5
|
12
|
Text and Analysis 6
|
13
|
Text and Analysis 7
|
14
|
Text and Analysis 8
|
15
|
Text and Analysis 9
|
|
|
|
|
|
Presentation and Discussion in Classroom
|
|
|
自分の担当でないときも講読テクストをよく読むこと。研究ノートに考えたことやアイディアなどをまとめていくこと。
|
|
|
Please read assigned texts carefully before every class. And after the class, write down ideas you get through discussion.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|