タイトル
     2017 年度   言語文化学部
  
文化・文学研究B(専門演習)   
時間割コード
413147
担当教員(ローマ字表記)
  小久保 真理江 [KOKUBO Marie]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 秋学期 火5 -
授業題目(和文)   
近現代の芸術文化
 
Title(English)   
Modern and Contemporary Art and Culture
 
授業の目標   
・資料調査や、テクスト分析、プレゼンテーション、議論の基礎的能力を身につけること
・各自の関心テーマについての知識や理解を深めること
 
Goals of the course   
- To gain basic skills in reference-work research, text analysis, presentations and discussion.
- To improve knowledge and understanding on topics of one’s own interests.
 
授業の概要   
履修者は自らの関心テーマについて調査や分析を行い、その成果を授業で発表する。発表の後には、教員や他の履修者とのディスカッションを行う。授業ではテクストの精読や分析も行う。
 
Overview of the course   
Students will conduct research and analysis on topics of their own interests and report on results in class meetings. After each presentation, there will be a discussion with the instructor and other students. Also, close reading and analyses of texts will be conducted in class meetings.
 
キーワード   
アカデミック・スキル、芸術文化、文学
 
Keywords   
Academic skills, Art, Culture, Literature
 
授業の計画   
第1回:オリエンテーション
第2回:テクスト講読・発表・議論1
第3回:テクスト講読・発表・議論2
第4回: テクスト講読・発表・議論3
第5回: アクティブ・ラーニング(1)
第6回: テクスト講読・発表・議論4
第7回: テクスト講読・発表・議論5
第8回: テクスト講読・発表・議論6
第9回: テクスト講読・発表・議論7
第10回:アクティブ・ラーニング(2)
第11回: テクスト講読・発表・議論8
第12回: テクスト講読・発表・議論9
第13回: テクスト講読・発表・議論10
第14回: テクスト講読・発表・議論11
第15回: テクスト講読・発表・議論12

※履修者の人数や知識・関心に応じて、計画が変更される可能性がある。
 
Plan   
1st session: Introduction
2nd session: Reading of texts, presentations, discussion (1)
3rd session: Reading of texts, presentations, discussion (2)
4th session: Reading of texts, presentations, discussion (3)
5th session: Active Learning (1)
6th session: Reading of texts, presentations, discussion (4)
7th session: Reading of texts, presentations, discussion (5)
8th session: Reading of texts, presentations, discussion (6)
9th session: Reading of texts, presentations, discussion (7)
10th session: Active Learning (2)
11th session: Reading of texts, presentations, discussion (8)
12th session: Reading of texts, presentations, discussion (9)
13th session: Reading of texts, presentations, discussion (10)
14th session: Reading of texts, presentations, discussion (11)
15th session: Reading of texts, presentations, discussion (12)

※The program may be changed to accord with the number of the students, as well as with their interests and the level of their knowledge.
 
成績評価の方法・基準   
授業への積極的参加と発表によって総合的に評価する。
 
Grading system for assessment   
Grades will be evaluated comprehensively on the basis of active class participation and presentations.
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
・発表や議論の準備を行うこと
・教員に指示されたテクストを読んでくること
 
Preview/review   
- To conduct preparation for presentations and discussion.
- To read texts assigned by the instructor.
 
履修上の注意   
発表の準備を行うことやディスカッションで自らの意見を積極的に述べることが求められる。

 
Notes   
Students are required to prepare for their presentations and actively express their opinions in discussion.
 
教科書  
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ