|
|
|
|
|
|
|
Clasical Japanese Literature
|
|
|
日本の古典文学の豊かな世界に触れる。史的な事象への正確な知識を踏まえ、豊かな作品の読みを通して、日本古典文学の世界に触れる事を目標にする。日本古典文学の面白さを的確に発信できるようになることを目標にする。
|
|
|
We will learn research methods for studying Japanese poetry in classical literature. The goal for this class is to be able to discuss the poetry through reading the rich works based on the precise knowledge of historical events.
|
|
|
日本詩歌史の試み(1)として、『万葉集』を中心とした上代の詩歌について考察する。『万葉集』とは何なのだろうかということを基礎的な発問として、具体的な作品を読みながら、考えて行きたい。『万葉集』が中心であるが、『懐風藻』の漢詩にも言及する。
|
|
|
We will examine the history of Japanese poetry. In this year we examine 9th century poetry. Mainly we study about Kokinsyu.
|
|
|
|
Japanese poem, history of literature, Kokinsyu
|
|
|
No. | 内容 |
第1回
|
はじめに
|
第2回
|
「雄渾な国民的歌集」としての『万葉集』
|
第3回
|
『百人一首』の中の万葉歌
|
第4回
|
アクティブ・ラーニング1
|
第5回
|
雄略天皇の歌について
|
第6回
|
持統天皇とその歌
|
第7回
|
柿本人麻呂という歌人とその歌
|
第8回
|
山上憶良と大伴旅人という存在
|
第9回
|
『懐風藻』の漢詩とは何か
|
第10回
|
大伴家持とその作品1
|
第11回
|
大伴家持とその作品2
|
第12回
|
万葉女流歌人とは何か
|
第13回
|
アクティブ・ラーニング2
|
第14回
|
補遺
|
第15回
|
総括
|
|
|
|
|
Please read Japanese syllabus.
|
|
|
学期末の試験を中心に評価するが、平常時の受講活動も配慮する。アクティブ・ラーニングとして、上代という時代を理解するための活動を指示するので、その報告書も成績評価の対象となる。
|
|
|
The final grade will mainly be based on the grade received on end-term tests, although active participation during class will be factored in, as well. For active learning, I will assign a simple review of a designated book, a field trip to designated art museums, etc., and the grades received on these assignments will also be included in the evaluation.
|
|
|
|
Please read Japanese syllabus.
|
|
|
プリントを配布するが、ノートを用意し、必ずとること。
|
|
|
You must bring your notebook to each class.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|