タイトル
     2017 年度   言語文化学部
  
西アジア・北アフリカ文化研究B(ペルシア文学)(専門演習)   
時間割コード
413123
担当教員(ローマ字表記)
  藤井 守男 [FUJII Morio]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 秋学期 月5 -
授業題目(和文)   
イランの文学と文化2
 
Title(English)   
West Asian and North African Culture Studies B
 
授業の目標   
イスラーム神秘主義(スーフィズム)の成立と発展の系譜をイランの文化風土の中でとらえなおすことを通じて、文学からみたスーフィズムに関する体系的な知見を身につけられるようにする。
 
Goals of the course   
This class aims at obtaining the systematic knowledge about Sufism from a viewpoint of Literature, focusing
on cultural climate of Iran.
 
授業の概要   
スーフィズムの発展の系譜を概観し、スーフィズムがイランを中心とするペルシア語文化圏に持つ意味合いについて考察する。
 
Overview of the course   
Significance of Sufism,especially in Persian-speaking cultural area is examined.
 
キーワード   
教職ペルシア語
 
Keywords   
Teaching Program Course
 
授業の計画   
第1回:導入:スーフィズムの成立とイラン文化
第2回:スーフィズムとは何か
第3回:スーフィズムの成立過程
第4回:スーフィズムの初期的展開
第5回:スーフィズムの教義書(ペルシア語)
第6回:スーフィズムの発展とペルシア語
第7回:スーフィズムの展開とペルシア文学
第8回、及び、第9回:アクティブ・ラーニング:神秘主義とペルシア文学との関わりに関する中間レポートを提出する。
レポートは第12回までに提出すること。
第10回:スーフィズムと文化圏
第11回:スーフィズムから見たペルシア語文化圏
第12回:ペルシア語によるスーフィズムの展開
第13回:ペルシア文学におけるスーフィズムの意義
第14回:ペルシア文学の発展とスーフィズム
第15回:まとめ

 
Plan   

1.Introduction to the subject of Sufism and Iranian culture.
2.What is Sufism.
3.The process of development of Sufism.
4.The early stage of Sufism.
5.Persian writings of teaching of Sufism.
6.Development of Sufism and Persian language.
7.Development of Sufism and Persian literature.
8.,9.: Active learning: research paper(midterm) for the subject of Sufism and Persian literature is required
to be handed in by the 12th.of the class.
10.Sufism and cultural milieu.
11.Sufism seen from Persianate countries.
12.Develonment of Sufism in Persian language.
13.Signifcance of Persian language in Persian literature.
14.Development of Perisna language and Sufism.
15.Sammary of class.
Appearance and development of Sufism.
Significance of Persian sufi texts;Persian Suiistic literature.
Relationship between Persian language and sufism.
Sufism and cultural area.

 
成績評価の方法・基準   
毎回の授業の課題達成度(プレゼンテーションを含む)の判定(40%)
期末レポートによる課題の理解度と授業内容の応用能力の判定(60%)。
 
Grading system for assessment   
attainments(including presentation)at each time(40%)
evaluation of an applied ability by research paper at the end of term(60%)
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
授業は文学と神秘主義(スーフィズム)とのかかわりを中心に進められるが、スーフィズム自体についても
予め事前に参考図書などで調べておくことが望ましい。授業後に各自で授業内容について確認作業を
行うようし、次回の授業に備えること。
 
Preview/review   
It is preferable for students to learn some points about Sufism in advance.
 
履修上の注意   
教職課程認定上の教科に関する科目(中学校及び高等学校 ペルシア語)のペルシア文学に該当します。
 
Notes   
This class is applied to "Persian Literature" in the certificate for teaching program course.
 
教科書  
教科書1 ISBN
書名 イスラームとスーフィズム
著者名 東長 靖 出版社 名古屋大出版会 出版年 2014
備考
備考 bibliographical information is given at each session.
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ