タイトル
     2017 年度   言語文化学部
  
東南アジア文化研究A(専門演習)   
時間割コード
413089
担当教員(ローマ字表記)
  野平 宗弘 [NOHIRA Munehiro]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 春学期 木5 -
授業題目(和文)   
ベトナム文学
 
Title(English)   
Vietnamese literature
 
授業の目標   
ベトナムの文学・思想に関する文献の講読を通じて、ベトナム社会への理解を深めると同時に、研究のための視座、分析方法を学ぶ。
 
Goals of the course   
The students will aim to deepen the understanding of the Vietnamese society by reading Vietnamese literature and thoughts, and at the same time learn the analytical methods for research.
 
授業の概要   
ベトナム語原文で文学作品、思想書、およびそれらに関する研究論文、批評を講読していく。
今年度は、ファム・ティ・ホアイの作品を講読し、ベトナム現代文学の可能性について考える。
 
Overview of the course   
The students will conduct reading comprehension of the literary works, thought books, and research essays in Vietnamese. In the first term, the students will do reading comprehension tasks on the Japanese translation of Nguyễn Du's“The Tale of Kiều”and examine the authentic precedent of the literary expressions in detail.


 
キーワード   
 
Keywords   
 
授業の計画  
No.内容
第1回 授業概要説明
第2回 ファム・ティ・ホアイについて
第3回 ファム・ティ・ホアイ作品の読解(1)
第4回 ファム・ティ・ホアイ作品の読解(2)
第5回 ファム・ティ・ホアイ作品の読解(3)
第6回 ファム・ティ・ホアイ作品の読解(4)
第7回 ファム・ティ・ホアイ作品の読解(5)
第8回 ファム・ティ・ホアイ作品の読解(6)
第9回 ファム・ティ・ホアイ作品の読解(7)
第10回 ファム・ティ・ホアイ作品の読解(8)
第11回 ファム・ティ・ホアイ作品の読解(9)
第12回 ファム・ティ・ホアイ作品の読解(10)
第13回 ファム・ティ・ホアイ作品の読解(11)
第14回 ファム・ティ・ホアイ作品の読解(12)
第15回 ファム・ティ・ホアイ作品の読解(13)
 
Plan  
No.Content
1 Descriptions of the class outline
2 Reading comprehension of “The Tale of Kiều” (1)
The original work of “The Tale of Kiều”, and its adaptation in Japan
3 Reading comprehension of “The Tale of Kiều” (2)
The variant edition of “The Tale of Kiều”
4 Reading comprehension of “The Tale of Kiều” (3)
“The Tale of Kiều”and the forms of Vietnamese poetry
5 Reading comprehension of “The Tale of Kiều” (4)
Narration of “The Tale of Kiều” (4)
6 Reading comprehension of “The Tale of Kiều” (5)
The various characters that appear in “The Tale of Kiều”
7 Reading comprehension of “The Tale of Kiều” (6)
The heroine in “The Tale of Kiều”, Thuy Kieu's talent and life 1
8 Reading comprehension of “The Tale of Kiều” (7)
The heroine in “The Tale of Kiều”, Thuy Kieu's talent and life 2
9 Reading comprehension of “The Tale of Kiều” (8)
The heroine in “The Tale of Kiều”, Thuy Kieu's talent and life 3
10 Reading comprehension of “The Tale of Kiều” (9)
“The Tale of Kiều”and its thoughts 1
11 Reading comprehension of “The Tale of Kiều” (10)
“The Tale of Kiều”and its thoughts 2
12 Reading comprehension of “The Tale of Kiều” (11)
“The Tale of Kiều” and Nguyễn Du's life 1
13 Reading comprehension of “The Tale of Kiều” (12)
“The Tale of Kiều” and Nguyễn Du's life 2
14 Reading comprehension of “The Tale of Kiều” (13)
“The Tale of Kiều”, and the relevancy with Nguyễn Du's other literary works 1
15 Reading comprehension of “The Tale of Kiều” (14)
“The Tale of Kiều”, and the relevancy with Nguyễn Du's other literary works 2
 
成績評価の方法・基準   
平常点(30%)と学期末レポート(70%)によって総合的に評価する。
 
Grading system for assessment   
Comprehensive grading based on the marks given for class participation (30%) and end-term report (70%).
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
毎回の授業には、授業中に指定した文献を読んだ上で出席すること。
 
Preview/review   
The students must read the reference books designated during class, before participating each class.
 
履修上の注意   
発表や討論に積極的に参加すること。
 
Notes   
The students must actively participate in presentations and discussions.
 
教科書  
備考 The instructor will indicate in the first class.
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ