タイトル
     2017 年度   言語文化学部
  
東南アジア文化研究B   
時間割コード
413077
担当教員(ローマ字表記)
  コースィット [KOSIT TIPTIEMPONG]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 秋学期 木5 -
授業題目(和文)   
タイ文化・文学
 
Title(English)   
Thai Culture and Literature
 
授業の目標   
タイを代表する文学作品と作家を紹介しながら、タイ文化・文学の発展を検証する。
 
Goals of the course   
We will look at the development of the Thai culture and literature, while introducing the Thai’s representative literary work and authors.
 
授業の概要   
タイ文学作品、特に近現代の作品を検証する。
(1)タイの古典文学を紹介する。
(2)ラッタナコーシン王朝におけるタイ近現代文学の特徴を解説する。翻訳文学作品、タイ文学作品、政治小説、女性作家の作品、ポストモダン文学を取り上げる。
(3)タイ文学を通じてタイ文化を学ぶ。
 
Overview of the course   
We will look at Thai’s literary works, especially the modern works.
1. I will introduce Thai’s classical literature.
2. I will explain the characteristics of modern Thai literature during the Rattanakosin period. I will introduce translated literary works, Thai literary works, political novels, works by female authors, and postmodern literature.
3. We will learn Thai culture through Thai literature.
 
キーワード   
 
Keywords   
 
授業の計画  
No.内容
第1回 導入:タイの近代史
第2回 『クンチャーン・クンペェーン物語』
第3回 『クンチャーン・クンペェーン物語』にみるタイの生活
第4回 『クンチャーン・クンペェーン物語』にみるタイの伝統と迷信
第5回 『サントーン物語』I(原作・タイ舞踊)
第6回 『サントーン物語』II(カルマの焦点)
第7回 タイのルークトゥン(演歌)と『わすれな歌』の導入
第8回 『わすれな歌』I(原作・映画)
第9回 『わすれな歌』II(原作・映画)
第10回 比較文学(『王国への道』と『オークヤー』)
第11回 『ローカニット金言集』にみるタイの思想と価値観
第12回 タイの女性作家
第13回 タイのポストモダン文学:チャート・コーブチッティ、ビンラー・サンカーラーキーリー
第14回 アクティブ・ラーニング
第15回 アクティブ・ラーニング
 
Plan  
No.Content
1 Introduction: Thai's modern history
2 "Khunchaang Khunphaen"
3 Thai's lifestyles and traditions which can be seen in "Khunchaang Khunphaen"
4 Thai's traditions and superstitions which can be seen in "Khunchaang Khunphaen"
5 『サントーン物語』I(original book ・Thai's dance)
6 『サントーン物語』II(カルマの焦点)
7 ルークトゥン(Enka = popular ballad )in Thai and "MON-RAK TRANSISTOR"
8 "MON-RAK TRANSISTOR" I(original book, movie)
9 "MON-RAK TRANSISTOR"II(original book, movie)
10 Comparative literature(『王国への道』and『オークヤー』)
11 Thai's thoughts and values in 『ローカニット金言集』
12 Thai's female authors
13 Thai's post modern literature: Chart KorbjittiⅠ, ビンラー・サンカーラーキーリー
14 Active Learning
15 Active Learning
 
成績評価の方法・基準   
受講態度、期末レポートを合算して評価する。
 
Grading system for assessment   
Comprehensive grading based on participation attitudes and end-term report.
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
いくつかのなじみのない名前、場所、およびその他の詳細があるかもしれないので、授業に来る前に資料をお読みください。
 
Preview/review   
There might be some unfamiliar names, places, and other details, so read the materials before you participate class.


 
履修上の注意   
 
Notes   
 
教科書  
備考 I will designate in class, as needed
 
参考書  
参考書1 ISBN
書名 『タイ文学を味わう』
著者名 宇戸清治 出版社 国際交流基金 出版年 1996
備考
参考書2 ISBN
書名 『東南アジア文学の招待』
著者名 宇戸清治(編集)、川口健一(編集) 出版社 段々社 出版年 2001
備考
備考 Reference books can be used in the campus library. If you want to buy a book, that see the Japan Foundation’s or Amazon’s website. I will distribute other materials as needed during class.

 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ