タイトル
     2017 年度   言語文化学部
  
東南アジア文化研究A(ラオス文学)   
時間割コード
413075
担当教員(ローマ字表記)
  スリカン [THAMMAVONG Soulikanh]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 春学期 月4 -
授業題目(和文)   
ラオス文学1
 
Title(English)   
Lao Literature 1
 
授業の目標   
ラオス文学史について全体的な流れを把握し、各時代における文学的特徴と代表作品を理解することを目標とする。
 
Goals of the course   
The goal of this class is to grasp the overall flow of Laotian literary history and to understand the literary characteristics and masterpieces of each era.
 
授業の概要   
古典文学から現代文学までのラオス文学について、関連文献を講読しながら文学史を概観し、各時代における特徴をまとめる。
 
Overview of the course   
In regard to Lao literature, we will survey the literary history by reading related documents, and summarize the characteristics of each era.
 
キーワード   
教職ラオス語
 
Keywords   
Laotion for teacher-training course
 
授業の計画   
第1回:ラオス文学の全体像と特徴
第2回:ランサン王国時代以前の文学(1):口承文学
第3回:ランサン王国時代以前の文学(2):貝葉文献
第4回:ランサン王国時代の文学(1):文学隆盛期
第5回:ランサン王国時代の文学(2):文学黄金期
第6回:ランサン王国時代の文学(3):文学衰退期
第7回:ランサン王国時代の文学一つを選んで詳細に調べて報告する
第8回:フランス統治期の文学・民族解放闘争期の文学
第9回:社会主義国家時代の文学(1):文学低迷期
第10回:社会主義国家時代の文学(2):文学安定期
第11回:現代文学と作家(1):1990年代以前
第12回:現代文学と作家(2):2000年以降
第13回:文学に関する文献講読と考察(1):ラオス文学史年表を作成し、その特徴をまとめて提出
第14回:文学に関する文献講読と考察(2):文学評論について
第15回:まとめ
 
Plan   
1. Panomrama of Lao literature and its characteristics.
2. Literatures before the Lan Xang era (1): oral literature
3. Literatures before the Lan Xang era (2): Palm-leaf manuscripts
4. Literatures during the Lan Xang era (1): prosperous era in literature
5. Literatures during the Lan Xang era (2): golden era in literature
6. Literatures during the Lan Xang era (3): the decline in literature
7. writing short report about the Lan Xang literature
8. Literatures under the French ruling, and during the struggle for national liberation
9. Literatures during the socialist state era (1): the downturn in literature
10. Literatures during the socialist state era (2): the stabilized period in literature
11. Modern literatures and authors (1): before the 1990s
12. Modern literatures and authors (2): since the 2000s
13. Reading and examining documents related with literature (1): summarizing Laos
literary history
14. Reading and examining documents related with literature (2): literary criticism
15. Conclusion
 
成績評価の方法・基準   
授業での発表や宿題(20%)、試験やレポート(50%)、授業への取り組み姿勢(30%)により評価する。
 
Grading system for assessment   
Evaluation: presentations in class and homework(20%), tests and reports(50%), and class participation attitude(30%).
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
教員の指示に従って、受講前の予習と受講後の復習を行うこと。
 
Preview/review   
Prepare for and review for class as instructed by the professor.
 
履修上の注意   
教職課程認定上の教科に関する科目(中学校及び高等学校 ラオス語)の「ラオス文学」に該当します。
 
Notes   
This class corresponds to the teacher-training curriculum subjects related with teaching (Lao for junior high school and high school) of "Lao literature".
 
教科書  
 
参考書  
 
使用言語  
その他(O)
 
ページの先頭へ