タイトル
     2017 年度   言語文化学部
  
東アジア文化研究B   
時間割コード
413054
担当教員(ローマ字表記)
  橋本 雄一 [HASHIMOTO Yuichi]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 秋学期 金3 -
授業題目(和文)   
「近代語」・アジア情勢と共にみる中国近代文学2
 
Title(English)   
Modern Chinese Literature in Terms of Modern Language 2
 
授業の目標   
近代文学言語〜中華民国「国語」の試行というアポリアを意識しつつ、中国近代文学の流れをつかむ。東アジアにおける文化交通という視点と、「文学」を広く他のメディアと比較する視点も持ちたい。
 
Goals of the course   
To grasp the history of modern Chinese literature while recognizing aporia of experimenting modern literature language /“national language”in the People’s Republic of China. Students are encouraged to gain the perspectives of cultural exchange in East Asia as well as comparing "literature" with other media.
 
授業の概要   
二学期は論争・作品に反映された時代社会の特性により迫る。外部の帝国が中国の文化メディア(活字作品・歌曲・映画・絵画など)に及ぼした影響にも注目、頑張って中華人民共和国以降の文学事情にもつなげてみたい。
 
Overview of the course   
In the second term, we will delve further into the characteristics of the society and era reflected in its controversies and works. We will also focus what impacts empires outside China had on Chinese cultural mediums (printed works, songs, movies, etc.). Then we will endeavor to relate them to the literature since the foundation of the People's Republic of China.
 
キーワード   
 
Keywords   
 
授業の計画   
まず初回や二回目を使って、前期の文学言語の問題に連なる新たな問題(発音表記記号/漢字、歌曲と言語、近代映画と中国語、改めて漢字という宿命)と、それに付随する社会問題(戦争・植民地・大衆社会・性差)とを軸に1930〜40年代の流れを把握します。
その後、以下のテーマ(あくまで予定)を、二〜三回ずつ位でこなしていきます。
各題材や各資料はそのつどコピー配布します:

世界の文学と中国〜周作人/女性と文字・「文」〜女性作家、廬隠らの作品/詩を近代語で書く〜聞一多、徐志摩/上海の近代空間と「国語」〜茅盾の作品/帝国日本との関係〜作家による植民地空間の脱出や滞留/抗日歌曲・映画に現れた「国語」/新中国への「文化」移入と今日など

前期と同じく、参加者の作業は以下の三つが中心です:
・毎回のテーマに即した評論やテクストの問題箇所を原文で読む(予習必要)。その上で意見や疑問を提出。
・関連事項の調べものを、各参加者に課すことがある。
・こうした言語文化の問題を「今日のこと」としてとらえるために、中国メディアによる現代ニュースや歌謡曲などに表れた表現も毎回簡単に観察する。
 
Plan   
As in the prior term, weekly activities will be based upon the following core three items.
・Using original works to touch upon the controversies and texts of the above themes (preparation is required). Based upon the above, you will submit your opinions and questions.
・Research on relevant matters may be assigned.
・In order to grasp issues of modern language and cultural issues as relevant to today, in each class we will lightly study news articles pertaining to today’s modern “standard Chinese” and culture.
 
成績評価の方法・基準   
参加姿勢を重視します。
期末レポート、毎回の参加意欲(予習、問題提起)を総合します。
 
Grading system for assessment   
Term-end report and active participation in class (preparation, raising questions)
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
 
Preview/review   
 
履修上の注意   
授業は参加型とし、発言を常に求めます。日頃感じている中国言語文化への関心を教室に持ち寄って下さい。
 
Notes   
This will be a participatory class, so students are encouraged to make remarks or raise questions.
Actively report on your interest in Chinese language culture.
 
教科書  
備考 To be designated as needed.
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ