タイトル
     2017 年度   言語文化学部
  
卒業論文演習A   
時間割コード
412515
担当教員(ローマ字表記)
  谷口 龍子 [TANIGUCHI Ryuko]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 春学期 木5 -
授業題目(和文)   
日本語教育と語用論1
 
Title(English)   
Pragmatics for Japanese Education 1
 
授業の目標   
・日本語教育あるいは語用論に関するテーマで、後期に卒業論文を執筆する。
・論文執筆に向けてのデータ分析や考察の進捗状況を参加者にわかりやすく説明したり、他の参加者の発表に対して建設的なコメントができる。
 
Goals of the course   
In preparation for writing their graduation theses in the following term, students will aim to determine a theme of pragmatics, achieve research results and, in addition, learn how to apply them to Japanese education.
1. Each student will determine a theme for his or her thesis and create a writing plan.
2. Students will carefully read prior research and consider issues relevant to their themes.
3. Students will collect or examine required data.
4. Students will provide other participants with easy-to-understand descriptions of their research progress and give constructive comments on the presentations of other participants.
 
授業の概要   
各自が、卒業論文執筆の進捗状況を報告し、それについて参加者で討議する。
 
Overview of the course   
Each student will create a research plan based on their themes.
Students will present and discuss interim reports on the directions of their graduation theses writing, content of prior research and their progress in data collection and examination.
 
キーワード   
題目決定 論文構成 データ収集進捗状況報告 論文草稿 卒業論文
 
Keywords   
research plan, examination of the prior research, materialization and examination of analyzing methods, pilot survey
 
授業の計画  
No.内容
第1回 オリエンテーション 夏学期の成果報告、発表の順番決定
第2回 題目の最終決定
第3回 論文構成の作成
第4回 データ収集進捗状況報告1
第5回 データ収集進捗状況報告2
第6回 データ収集進捗状況報告3
第7回 アクティブ・ラーニング1:夏学期中に実施するゼミ合宿に参加し、自らのテーマについて研究報告を行う。
第8回 アクティブ・ラーニング2:夏学期中に実施するゼミ合宿において他の参加者の研究報告に対し、コメンテーターを務め、議論を取りまとめる。
第9回 アクティブ・ラーニングの成果発表、分析方法の具体化と検討
第10回 論文草稿の発表1
第11回 論文草稿の発表2
第12回 論文草稿の発表3
第13回 卒業論文の成果発表1
第14回 卒業論文の成果発表2
第15回 卒業論文の成果発表3
 
Plan  
No.Content
1 Orientation
2 Creating a Research Plan
3 Document Searching, Making a Literature List
4 Examination of Prior Research 1
5 Examination of Prior Research 2
6 Examination of Prior Research 3
7 Active Learning1: participating the seminar meeting in summer semester and presenting your research report.
8 Active Learning2: participating the seminar meeting in summer semester and comment toward other presentation.
9 Presentation about the achievement by the active Learning
10 Pilot Survey Analysis 1
11 Pilot Survey Analysis 2
12 Pilot Survey Analysis 3
13 Refining Research Methods 1
14 Refining Research Methods 2
15 Presentations of Summer Term Research Plans
 
成績評価の方法・基準   
論文執筆準備のプロセス、授業参加の積極性、課題提出状況から総合的に評価する。
 
Grading system for assessment   
Comprehensive grading based on the preparatory processes for writing a graduation thesis, activeness class participation and quality of submitted assignments.
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
事前学習:その回の発表者のハンドアウトを事前に読み、研究テーマや分析方法について概要を掴んでおく。
事後学習:自己の発表の反省点、あるいは他の学生の発表に対する見解をまとめる。
 
Preview/review   
Students must read the handouts distributed by the presenters prior to their presentations.
 
履修上の注意   
当該教員を指導教員とし、卒業論文を執筆する学生に限る。
 
Notes   
The course is limited to students who have elected the designated instructor as their graduation thesis advisor.
 
教科書  
備考 The instructor will give instructions, as needed.
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ