タイトル
     2017 年度   言語文化学部
  
卒業論文演習A   
時間割コード
412509
担当教員(ローマ字表記)
  投野 由紀夫 [TONO Yukio]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 春学期 木5 -
授業題目(和文)   
卒業論文演習 (J)
 
Title(English)   
Thesis writing in applied linguistics
 
授業の目標   
応用言語学における卒業論文作成の実際をマスターする。自分で関心のある分野に関して研究テーマを精査し、先行研究をまとめ問題点を整理、その中から研究課題を絞り込む技術を身につける。さらに研究設問を適切に設定し、それに答えるための研究方法のヴァリエーションを身につける。
 
Goals of the course   
(1) become familiar with the basic concepts of research and research design
(2) become familiar with varieties of research methods and their advantages and disadvantages
(3) demonstrate the skills of designing your own research, taking into account possible variables
(4) prepare and present your own research proposal
 
授業の概要   
前期は研究テーマを各自で分野の先行文献を整理しながらしぼりこむ。同時に研究方法に関する基礎的な知識を身につける。後期は具体的に卒業論文作成を行う。
 
Overview of the course   
This seminar is designed to provide the participants with practical knowledge and skills in writing a graduation thesis. To this end, the participants will be trained to demonstrate the understanding of the basic principles of what is good research and how to prepare a good research proposal. By the end of this seminar, every student should decide on a specific research topic and propose a research design to be reviewed by the supervisor.
 
キーワード   
 
Keywords   
research design, thesis writing
 
授業の計画  
No.内容
第1回 卒業論文作成の基本的なプロセス
第2回 研究とは
第3回 研究方法のヴァリエーション
第4回 文献調査(1)
第5回 アクティブ・ラーニング(1):文献調査
第6回 関心のある研究分野のレポート&ディスカッション
第7回 文献調査(3)
第8回 文献調査(4)
第9回 研究方法:観察法、面接法
第10回 研究方法:質問紙法
第11回 研究方法:その他の質的調査法
第12回 研究方法:実験・準実験法
第13回 アクティブ・ラーニング(2):研究方法と統計
第14回 具体的な研究設問の発表と検討(1)
第15回 具体的な研究設問の発表と検討(2)
 
Plan  
No.Content
1 Introduction to Thesis Writing
2 What is research?
3 Major research methods
4 Review of previous literature
5 Report on your own review
6 Research method (1): Observation & interview
7 Research method (2): Survey
8 Research method (3): Other qualitative methods
9 Research method (4): Experimental methods
10 Proposal & discussion of research design (1)
11 Proposal & discussion of research design (2)
12 Proposal & discussion of research design (3)
13 Proposal & discussion of research design (4)
14 Active learning (1): Literature review
15 Active learning (2): Method and statistics
 
成績評価の方法・基準   
参加・発表 50% 文献調査25% リサーチ・プロポーザル 25%
 
Grading system for assessment   
Participation & discussion 50%
Literature review 25%
Research proposal 25%
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
 
Preview/review   
Review the previous lesson and prepare for the reading assignment
 
履修上の注意   
1)英語論文を読める英語力を前提とする。
2)発表とディスカッションを積極的に行う。

 
Notes   
 
教科書  
 
参考書  
 
使用言語  
未選択()
 
ページの先頭へ