タイトル
     2017 年度   言語文化学部
  
卒業論文演習A   
時間割コード
412507
担当教員(ローマ字表記)
  根岸 雅史 [NEGISHI Masashi]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 春学期 水1 -
授業題目(和文)   
英語教育学研究演習(J)
 
Title(English)   
Research Seminar: Studies on TESOL (J)
 
授業の目標   
各自が設定した英語教育の研究テーマについてリサーチを行い、卒論を執筆することがこの授業の目標である。
 
Goals of the course   
To carry out research in the field of English Language Teaching and to write a graduation thesis.
 
授業の概要   
英語教育の研究を進めるためのリサーチ方法を指導し、その指導に基づきリサーチを進める。また、そのリサーチの結果について卒論執筆者全員で考察する。
 
Overview of the course   
The participants are required to carry out their research according to guidance provided on research methodology in English Language Teaching and to discuss the results of their research with the other members of the course.
 
キーワード   
 
Keywords   
 
授業の計画  
No.内容
第1回 英語教育学分野の研究紹介(1)
第2回 英語教育学分野の研究紹介(2)
第3回 英語教育学分野の研究紹介(3)
第4回 卒論トピック検討(1)
第5回 卒論トピック検討(2)
第6回 卒論トピック検討(3)
第7回 リサーチの方法論(先行研究のレビュー・仮説の立て方などを含む)(1)
第8回 リサーチの方法論(先行研究のレビュー・仮説の立て方などを含む)(2)
第9回 リサーチの方法論(先行研究のレビュー・仮説の立て方などを含む)(3)
第10回 論文執筆の方法(1)
第11回 論文執筆の方法(2)
第12回 論文執筆の方法(3)
第13回 中間発表会準備(1)(アクティブ・ラーニング)
第14回 中間発表会準備(2)(アクティブ・ラーニング)
第15回 中間発表会
 
Plan  
No.Content
1 An introduction to English Language Teaching research (1)
2 An introduction to English Language Teaching research (2)
3 An introduction to English Language Teaching research (3)
4 Discussion on research topics (1)
5 Discussion on research topics (2)
6 Discussion on research topics (3)
7 Research methodology: literature review and hypotheses (1)
8 Research methodology: literature review and hypotheses (2)
9 Research methodology: literature review and hypotheses (3)
10 How to write a thesis (1)
11 How to write a thesis (2)
12 How to write a thesis (3)
13 Preparation for the interim presentation (1) (Acive Learning)
14 Preparation for the interim presentation (2) (Acive Learning)
15 The interim presentation
 
成績評価の方法・基準   
毎回の報告と中間発表により評価する。(100%)
 
Grading system for assessment   
Assessment will be made based on the progress report and interim presentation.(100%)
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
研究の進捗状況を報告する資料を用意すること。
 
Preview/review   
Make sure to prepare materials that reflect the progress of your research.
 
履修上の注意   
毎回研究の進捗状況を報告すること。
第3年次までに言語教育学講義を履修しておくこと。
第3年次または第4年次で言語教育学演習を履修すること。
 
Notes   
Make sure to inform the instructor of the progress of your research.
It is advisable to attend "langauge pedagogy" prior to or concurrently with this course.
 
教科書  
備考 Students will be informed of reference books and/or articles in class.
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ