タイトル
     2017 年度   言語文化学部
  
実践言語A   
時間割コード
412060
担当教員(ローマ字表記)
  中井 陽子 [NAKAI Yohko]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 春学期 火4 -
授業題目(和文)   
日本語初級の教え方
 
Title(English)   
How to teach Japanese elementary level
 
授業の目標   
日本語初級前半で扱われる主な文法項目の分析をしつつ、日本語学習者に適切に説明できるようになること。あわせて日本語初級前半の授業で必要な授業展開の技法を学び、自ら授業が組み立てられるようになること。
 
Goals of the course   
At the end of the course, the successful students should:
1.Be able to analyze basic Japanese grammars and explain them to Japanese learners.
2.Be able to develop their teaching skills.
 
授業の概要   
日本語初級教科書『げんきI』における各課の文法項目を分析・検討し、その意味、相互の関連、導入、展開について考える。また、日本語初級前半の語彙・文型の導入・練習のマイクロ・ティーチングのデモを行い、自己評価、相互評価を行う。
 
Overview of the course   
This course provides students with opportunities to analyze Japanese grammar in “Genki vol.1”and discuss how to teach them. At the end of the course each student demonstrates their teaching and evaluate it with each other.
 
キーワード   
日本語教育 初級前半 文型 文型シラバス 教授法 教授技法 
 
Keywords   
Japanese language teaching, elementary level, grammatical patterns, syllabus, teaching methods, teaching skills
 
授業の計画  
No.内容
第1回 授業の説明、日本語初級学習項目の検討
Useful Phraseの教え方
第2回 初級文型の教え方①:『元気I』L1
第3回 初級文型の教え方②:『元気I』L2
第4回 初級文型の教え方③:『元気I』L3
第5回 初級文型の教え方④:『元気I』L4
第6回 初級文型の教え方⑤:『元気I』L5
第7回 初級文型の教え方⑥:『元気I』L6
第8回 初級文型の教え方⑦:『元気I』L7
第9回 初級文型の教え方⑧:『元気I』L8
第10回 初級文型の教え方⑨:『元気I』L9,10
マイクロ・ティーチングの準備
第11回 マイクロ・ティーチング①
第12回 マイクロ・ティーチング②
第13回 マイクロ・ティーチング③
講義のまとめ
第14回 日本語授業の見学(アクティブラーニング)
第15回 日本語教育に関する課題図書を読んで、レポートにまとめる(アクティブラーニング)
 
Plan  
No.Content
1 Introduction of the course
Syllabus of Japanese elementary level
Useful Phrase
2 How to teach Japanese elementary level 1: “Genki” L1
3 How to teach Japanese elementary level 2: “Genki” L2
4 How to teach Japanese elementary level 3: “Genki” L3
5 How to teach Japanese elementary level 4: “Genki” L4
6 How to teach Japanese elementary level 5: “Genki” L5
7 How to teach Japanese elementary level 6: “Genki” L6
8 How to teach Japanese elementary level 7: “Genki” L7
9 How to teach Japanese elementary level 8: “Genki” L8
10 How to teach Japanese elementary level 9,10: “Genki” L9,10
Preparation for micro-teaching
11 Micro-teaching ①
12 Micro-teaching ②
13 Micro-teaching ③
14 Observing a Japanese class (Active learning)
15 Reading a book about Japanese language education and write a report on it
 
成績評価の方法・基準   
討論および課題 50%
発表(マイクロ・ティーチング等) 20%
レポート 30%
 
Grading system for assessment   
1. Class activities (Discussions and tasks etc.) 50%
2. Presentations (Micro-teaching etc.) 20%
3. Final paper 30%
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
特になし。
 
Preview/review   
 
履修上の注意   
講義中、さまざまな課題について多くの質問を投げかける。インターンシップや実際の教壇で経験する課題の予行と考えて真剣に取り組むこと。
 
Notes   
Active participation is required in this course.
 
教科書  
教科書1 ISBN
書名 GENKI: An Integrated Course in Elementary Japanese
著者名 坂野永理・池田庸子・大野裕・品川恭子・渡嘉敷恭子 出版社 Japan Times 出版年 2011
備考
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ