タイトル
     2017 年度   言語文化学部
  
言語教育学研究B(専門演習)   
時間割コード
412030
担当教員(ローマ字表記)
  吉冨 朝子 [YOSHITOMI Asako]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 秋学期 木5 -
授業題目(和文)   
第二言語習得と言語教育(演習)2
 
Title(English)   
Seminar in Second Language Acquisition and Language Teaching 2
 
授業の目標   
①応用言語学、特にバイリンガリズムに関する知識を深めること。
②専門文献の読解力を向上させること。
 
Goals of the course   
1. To gain knowledge in applied linguistics, especially in bilingualism.
2. To develop critical reading skills in comprehending research in second language learning, teaching, and bilingualism.
 
授業の概要   
バイリンガリズムの概説書および研究論文を読解・議論していくことを通して、バイリンガリズムにおける研究課題や研究方法について学ぶ。
毎回発表担当者による口頭発表およびそのディスカッションを行う。
 
Overview of the course   
You will learn about what kind of research topics are considered important in the field of bilingualism and the relevant methodologies to conduct research on such topics.
Classes will be led by students, who are in charge of presenting a summary and discussion points of the reading materials assigned.
 
キーワード   
バイリンガリズム、第二言語習得、言語教育
 
Keywords   
bilingualism, second language learning and teaching
 
授業の計画  
No.内容
第1回 Introduction to bilingualism in schools and society
第2回 1. Facts and myths about bilingualism
第3回 2. Bilingualism in a globalized world
第4回 3. The politics of blingualism
第5回 4. Heritage language education
第6回 5. Bilingualism and identity
第7回 6. Social and converational aspects of code-switching
第8回 7. Educating English learners
第9回 8. Educational models that promote bilingualism
第10回 9. Multilingual families
第11回 まとめと復習
第12回 卒論執筆者による最終報告 (1)
第13回 卒論執筆者による最終報告 (1)
第14回 アクティブ・ラーニング(1)グループ・プロジェクトの準備と発表
第15回 アクティブ・ラーニング(2)学外講演会等への参加
 
Plan  
No.Content
1 Introduction to bilingualism in schools and society
2 1. Facts and myths about bilingualism
3 2. Bilingualism in a globalize world
4 3. The politics of bilingualism
5 4. Heritage language education
6 5. Bilingualism and identity
7 6. Social and conversational aspects of code-switching
8 7. Educating English learners
9 8. Educational models that promote bilingualism
10 9. Multilingual families
11 Summary and review
12 Progress report of undergraduate theses by 4th year students (1)
13 Progress report of undergraduate theses by 4th year students (2)
14 Active learning(1)Group project preparation and presentation
15 Active learning (2) Attending and reporting a lecture out of class
 
成績評価の方法・基準   
授業内の議論への積極的参加・口頭発表に基づく平常点(50%)、および学期末のレポート(50%)によって総合的に評価する。
 
Grading system for assessment   
Evaluation will be based on oral presentations and active participation in class discussions (50%) and a term paper (50%).
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
発表担当でない場合も、授業で扱うテキストの該当箇所を事前にしっかり読解し、議論に参加できる準備をしておくこと。
 
Preview/review   
Be sure to study the assigned reading materials before coming to class, even when you are not responsible for giving an oral presentation, so that you can participate actively in class discussions.
 
履修上の注意   
サブゼミとして履修を希望する場合は、「言語教育学概論」の既習者のみ履修可。テキストが英文の専門文献なので、相当の英文読解力は必須。
 
Notes   
If you wish to take this course as a sub-seminar,「言語教育学概論」is a prerequisite. Sufficient English proficiency to read and discuss technical articles on SLA and TEFL is also required.
 
教科書  
教科書1 ISBN 978-0415891059
書名 Bilingualism in Schools and Society: Language, Identity, and Policy
著者名 Shin, S. J. 出版社 Routledge 出版年 2012
備考
 
参考書  
参考書1 ISBN 978-4-7574-28515
書名 第2言語習得と母語習得から「言葉の学び」を考える:より良い英語学習と英語教育へのヒント
著者名 和泉伸一 出版社 アルク 出版年 2016
備考 optional reference book
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ