タイトル
     2017 年度   言語文化学部
  
言語教育学研究B(専門演習)   
時間割コード
412029
担当教員(ローマ字表記)
  林 俊成 [LIN SHUNSEI]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 秋学期 木4 -
授業題目(和文)   
言語教育工学演習
 
Title(English)   
Seminar of Language Education Teconology
 
授業の目標   
マルチメディアとネットワーク環境を利用した学習ソフトウェアに関する研究(CAI,CAL,CALL,e-Learning)を中心としたテーマで、言語教育理論を理解した上、実際の教育ソフトウェアのデザインを通して、言語の教育・学習の本質を理解することを目標とする。
 
Goals of the course   
The goal for this class is to understand language education theories through multimedia and network environment. We will do research by using software (CAI,CAL,CALL,e-Learning). After we have studied the language education theory, we will learn about the nature of language education through designing the actual education software.
 
授業の概要   
前半は、主にCAI/CALおよび言語教育関連の文献を読む。後半は、各種CALL教材を利用分析した上、自分で一つのテーマを決め、語学教育に関連する教材の設計を行う。
 
Overview of the course   
In the first half, students will mainly read literature related to CAI/CAL and language education. In the latter half, the students will use and analyze various CALL teaching materials, then decide on a topic and create teaching materials for language education.
 
キーワード   
 
Keywords   
 
授業の計画   
各自相談の上、内容を決定する。
 
Plan   
To be determined upon consulting with students.
 
成績評価の方法・基準   
課題の提出・発表の成績および開発教材設計の評価
 
Grading system for assessment   
Evaluations to be based on assignments and the presentations. Class participation is vital.
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
 
Preview/review   
 
履修上の注意   
プログラミング能力を要求する。その関連の科目を履修を履修することが望ましい。
 
Notes   
Programming skills are required. It is desirable that the students have completed related courses.
 
教科書  
備考 I will distribute depending on the themes.
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ