タイトル
     2017 年度   言語文化学部
  
日本語教育学研究B(専門演習)   
時間割コード
412020
担当教員(ローマ字表記)
  海野 多枝 [UMINO Tae]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 秋学期 木4 -
授業題目(和文)   
日本語の第二言語習得演習2
 
Title(English)   
Seminar in second language acquisition 2
 
授業の目標   
応用言語学・第二言語習得(SLA)分野のフィールドワークを通じて、研究方法を修得し、卒論のテーマを見つける。第二言語習得の知識を養う。また、卒論執筆への基礎を培う。
 
Goals of the course   
Through field works in applied linguistics and the second language acquisition (SLA), students are expected to learn research methods and determine the themes for their graduation thesis. Through the lectures of this course, students are expected to cultivate the basic skills required for writing a graduation thesis.
 
授業の概要   
第二言語習得関連のテキストを演習形式で読み、討論を通じて、この分野の諸問題の理解を深める。それと平行して文献リストにある文献を各自で読んで、文献レポートを提出する。また、日本語学習者へのインタビューを行い、その結果から研究テーマを見出だす。以上の活動を通じて、卒論の計画を作成し、学期の最後に発表する。テキストは英語の文献を使う予定である。
 
Overview of the course   
In this seminar, learners will read textbooks for second language acquisition and discuss the various issues in this study field with an aim to deepen their understandings. They are also expected to read books to write reports on them, and conduct interviews with Japanese learners so that they can determine their research themes. Through the activities written above, students will make a graduation thesis plan and present it at the end of the term. The textbooks to be used in this course are in English.
 
キーワード   
 
Keywords   
 
授業の計画  
No.内容
第1回 イントロダクション
第2回 インタビュー調査(1)(アクティブラーニング)
第3回 インタビュー調査(2)(アクティブラーニング)
第4回 第二言語習得のテキスト講読(1)
第5回 第二言語習得のテキスト講読(2)
第6回 第二言語習得のテキスト講読(3)
第7回 第二言語習得のテキスト講読(4)
第8回 第二言語習得のテキスト講読(5)
第9回 第二言語習得のテキスト講読(6)
第10回 第二言語習得のテキスト講読(7)
第11回 第二言語習得のテキスト講読(8)
第12回 卒論計画の検討(1)
第13回 卒論計画の検討(2)
第14回 卒論計画の検討(3)
第15回 卒論計画の検討(4)
 
Plan  
No.Content
1 Introduction
2 Interview Survey (1) (Active Learning)
3 Interview Survey (2) (Active Learning)
4 Reading Textbooks for Second Language Acquisition (1)
5 Reading Textbooks for Second Language Acquisition (2)
6 Reading Textbooks for Second Language Acquisition (3)
7 Reading Textbooks for Second Language Acquisition (4)
8 Reading Textbooks for Second Language Acquisition (5)
9 Reading Textbooks for Second Language Acquisition (6)
10 Reading Textbooks for Second Language Acquisition (7)
11 Reading Textbooks for Second Language Acquisition (8)
12 Examining Graduation Thesis Plans (1)
13 Examining Graduation Thesis Plans(2)
14 Examining Graduation Thesis Plans(3)
15 Examining Graduation Thesis Plans(4)
 
成績評価の方法・基準   
受講時の平常点、発表、文献レポート、インタビュー調査関連の報告と提出物、卒論研究計画によって総合的に評価する。
 
Grading system for assessment   
Comprehensive grading based on class participation, presentations, literature reports, reports on interview surveys and graduation thesis plan.
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
事前にテキストを読んでくること。発表者は発表の準備をしてくること。
 
Preview/review   
Be sure to read textbooks in advance of the lectures. Prepare well for presentations.
 
履修上の注意   
当該教員を指導教員とする者に限る。1学期の授業を履修済みであることを前提とする。英文を読むので、英語読解力が必要となる。
 
Notes   
The instructor for the course must be your academic advisor. Students are required to have completed the first term of this course.
 
教科書  
備考 To be directed in class.
 
参考書  
備考 To be directed in class.
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ