|
Seminar on Japanese Language Pedagogy and Related Issues
|
|
|
4年次に執筆する卒業論文の準備として,受講者各自が自分の興味関心に基づいて文献・資料を渉猟し,テーマを具体化し,研究計画を策定する。
|
|
|
As a preparation for writing a graduation thesis in the 4th grade, explore literature and materials based on your interest, determine a theme, and make a study plan.
|
|
|
1:春学期に各自が見定めた興味関心の方向性に関連した先行研究文献を探し,リスト化する。 2:先行研究の内容,自分の研究との関連について,クラスで発表し,クラス全体で議論し,発表者は自分の研究をさらに進めていく足がかりとする。 3:議論を経て,卒論の研究計画についてまとめ,発表する。具体的には「研究の意義目的」「先行研究の内容」「自分の研究方法(アンケート,インタビュー,談話データ,その他)」「研究計画」「予想される結果」等について発表することになる。
|
|
|
1: Look for previous studies on topics of your interest which you defined in the spring semester, and make a list. 2: As a step to further explore your study, make a presentation on previous studies and its relevance to your study, and make a class-wide discussion. 3: Make a presentation on your study plan of a graduation thesis. Presentation should include "the purpose of your study", "contents of previous studies", "study methods (questionnaire, interview, discourse data, etc) "study plan", "expected results".
|
|
|
|
Japanese language pedagogy, sociolinquistics
|
|
|
イントロダクション 各自の先行研究文献の探索と整理 先行研究の内容についての発表と議論(1) 先行研究の内容についての発表と議論(2) 先行研究の内容についての発表と議論(3) 先行研究の内容についての発表と議論(4) 先行研究の内容についての発表と議論(5) 卒論研究計画のまとめ(アクティブラーニング) 卒論研究計画の発表と議論(1) 卒論研究計画の発表と議論(2) 卒論研究計画の発表と議論(3) 卒論研究計画の発表と議論(4) 卒論研究計画の発表と議論(5) 卒論研究計画の修正(アクティブラーニング) まとめ・研究計画の提出
|
|
|
Introduction Explore and organize previous studies Presentation on the contents of previous studies and discussion (1) Presentation on the contents of previous studies and discussion (2) Presentation on the contents of previous studies and discussion (3) Presentation on the contents of previous studies and discussion (4) Presentation on the contents of previous studies and discussion (5) Summarize a study plan of a graduation thesis (active learning) Presentation on a study plan of a graduation thesis and discussion (1) Presentation on a study plan of a graduation thesis and discussion (2) Presentation on a study plan of a graduation thesis and discussion (3) Presentation on a study plan of a graduation thesis and discussion (4) Presentation on a study plan of a graduation thesis and discussion (5) Revise a study plan (active learning) Summary/submission of a study plan
|
|
|
先行研究探索と整理(10%),先行研究内容の発表(30%),卒論研究計画の発表(30%),研究計画の提出(30%)を元に,授業内での議論への貢献等も加味して,総合的に評価する。
|
|
|
Comprehensive evaluation based on exploration and organization of previous studies (10%), presentation on the contents of previous studies (30%), presentation on a study plan of a graduation thesis (30%), submission of a study plan (30%)
|
|
|
発表者の資料等は,発表前に読み,議論に参加できるように準備しておくこと
|
|
|
Prepare for discussions by reading a presenter's materials in advance.
|
|
|
・原則として,グローバル・コミュニケーションコースで日本語教育学をテーマとして卒論を執筆することを目指す3年次生を主たる対象とする演習である。 ・担当者を指導教員とする学生は必ず履修すること。
|
|
|
* This course is targeted for students in the 3rd grade who intend to write a graduation thesis on Japanese language pedagogy in the global communication course. * Students whose academic adviser is professor Abe have to register this course.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Other books are instructed as needed.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Other materials are instructed as needed.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|