タイトル
     2017 年度   言語文化学部
  
日本語教育学研究A(専門演習)   
時間割コード
412017
担当教員(ローマ字表記)
  海野 多枝 [UMINO Tae]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 春学期 木4 -
授業題目(和文)   
日本語の第二言語習得演習 1
 
Title(English)   
Seminar in second language acquisition 1
 
授業の目標   
応用言語学・第二言語習得(SLA)分野の新しい潮流、特に、社会・文化的パースペクティブ、及び、その視点から日本語教育・習得研究を理解する。また、卒論執筆への基礎を培う。
 
Goals of the course   
To understand new trends in applied linguistics and second language acquisition (SLA), especially socio-culture.  Learners will look at Japanese education and study research from the socio-cultural perspective and cultivate the basic skills necessary for writing a graduation thesis.
 
授業の概要   
テキストの読解と討論を通じて社会・文化的パースペクティブによるSLAを理解する。日本語学習者へのインタビュー調査等のフィールドワークを行う。両者を通じて、卒論執筆への基礎を培う。
 
Overview of the course   
Students are expected to understand SLA through the socio-cultural perspectives by reading textbooks and discussing the topics involved. They will also conduct field work, such as interview surveys of Japanese learners. Students will cultivate the basic skills necessary for writing a graduation thesis through these activities.
 
キーワード   
 
Keywords   
 
授業の計画  
No.内容
第1回 イントロダクション
第2回 社会文化的アプローチの学習観1
第3回 社会文化的アプローチの学習観2
第4回 社会文化的アプローチの学習観3
第5回 社会文化的アプローチの言語観1
第6回 社会文化的アプローチの言語観2
第7回 社会文化的アプローチの言語観3
第8回 社会文化的アプローチの学習者観1
第9回 社会文化的アプローチの学習者観2
第10回 SLA分野の実証研究
第11回 SLA分野の実証研究(アクティブラーニング)
第12回 SLA分野の実証研究(アクティブラーニング)
第13回 インタビュー調査に向けての準備
第14回 インタビュー調査に向けての準備
第15回 インタビュー調査に向けての準備
 
Plan  
No.Content
1 Introduction
2 Learning Perspectives on Sociocultural Approaches 1
3 Learning Perspectives on Sociocultural Approaches 2
4 Learning Perspectives on Sociocultural Approaches 3
5 Language Perspectives on Sociocultural Approaches 1
6 Language Perspectives on Sociocultural Approaches 2
7 Language Perspectives on Sociocultural Approaches 3
8 Learners' Perspectives on Sociocultural Approaches 1
9 Learners' Perspectives on Sociocultural Approaches 2
10 Empirical Studies in the Field of SLA
11 Empirical Studies in the Field of SLA(Active Learning)
12 Empirical Studies in the Field of SLA(Active Learning)
13 Preparation for Interview Survey
14 Preparation for Interview Survey
15 Preparation for Interview Survey
 
成績評価の方法・基準   
受講時の平常点、発表、提出物(ブックレポート、学期末レポート)によって総合的に評価する。
 
Grading system for assessment   
Comprehensive grading based on class participation, presentations and submission of assignments (book reports, term-end reports).
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
テキストを読んでくること。発表者は発表を準備してくること。
 
Preview/review   
Read textbooks in advance. Prepare for your presentations to the class.
 
履修上の注意   
当該教員を指導教員とする者に限る。2学期の授業も履修することを前提とする。
 
Notes   
This course is for students whose academic advisor is professor Umino. Students are required to register for the second term of this course.
 
教科書  
教科書1 ISBN
書名 文化と歴史の中の学習と学習者
著者名 西口光一(編) 出版社 凡人社 出版年 2005
備考
教科書2 ISBN
書名 ライフストーリー分析-質的調査入門
著者名 大久保考治 出版社 学文社 出版年 2008
備考
備考 Other reference documents are directed in the class.
 
参考書  
備考 Other reference documents are directed in the class.
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ