タイトル
     2017 年度   言語文化学部
  
英語教育学研究A(専門演習)   
時間割コード
412005
担当教員(ローマ字表記)
  根岸 雅史 [NEGISHI Masashi]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 春学期 金5 -
授業題目(和文)   
言語教育学(演習):日本の大学入試改革研究(E)
 
Title(English)   
Language Pedagogy: Studies in the University Entrance Exam Reform in Japan(E)
 
授業の目標   
文部科学省より「グローバル化に対応した英語教育改革の五つの提言」が2014年に出された。そこには、改革3として「高等学校・大学の英語力の評価及び入学者選抜の改善」に関する提言がなされ、この提言に基づき様々な英語大学入試改革が実行されようとしている。そこで、この授業では、世界の大学入試を概観し、日本の大学入試制度の特性を明らかにする。さらに、現在進行中の日本の大学入試改革を概観し、望ましい4技能型の英語入試のあり方を模索する。
 
Goals of the course   
In 2014 MEXT issued the "English Education Reform Plan corresponding to Globalisation", which included "reform for the assessment of English proficiency of students of upper secondary and tertiary education". In this class, we will review the university entrace exam systems in the world, and clarify the characteristics of Japan's entrance exam system. Furthermore, we will overview the current university entrance exam reform in Japan, and develop an ideal entrance exam which assesses four skills.
 
授業の概要   
1.現在、本ゼミにて執筆中の『世界の大学入試』の完成をする。
2.今日文部科学省により構想されている4技能型の英語入試の導入提案に至る政策の動きを概観する。その上で、4技能型の英語入試のあり方、とりわけスピーキング・テストのあり方を模索するために、スピーキング・テストの開発方法について学び、テスト・デザインを作成する。
 
Overview of the course   
1. We will complete the book "University Entrance Exams in the World", which is now being written in this seminar.
2. We explore various entrance exam systems, and review MEXT's proposal to introduce four-skills university entrance exams. After reviewing the literature of language testing research, we collaboratively develop a new speaking test for the university entrance exams.
 
キーワード   
 
Keywords   
 
授業の計画  
No.内容
第1回 世界の大学入試制度概観(1)
第2回 世界の大学入試制度概観(2)(アクティブ・ラーニング)
第3回 世界の大学入試制度概観(3)
第4回 日本の大学入試改革概観(1)
第5回 日本の大学入試改革概観(2)
第6回 日本の大学入試改革概観(3)
第7回 スピーキング・テスト概観(1)
第8回 スピーキング・テスト概観(2)(アクティブ・ラーニング)
第9回 スピーキング・テスト概観(3)
第10回 スピーキング・テスト研究概観(1)
第11回 スピーキング・テスト研究概観(2)
第12回 スピーキング・テスト研究概観(3)
第13回 スピーキング・テスト・デザイン作成(1)
第14回 スピーキング・テスト・デザイン作成(2)
第15回 スピーキング・テスト・デザイン作成(3)
 
Plan  
No.Content
1 Survey of the University Entrance Examination System in the world (1)
2 Survey of the University Entrance Examination System in the world (2) (Active Learning)
3 Survey of the University Entrance Examination System in the world (3)
4 Survey of University Entrance Examination Reform in Japan (1)
5 Survey of University Entrance Examination Reform in Japan (2)
6 Survey of University Entrance Examination Reform in Japan (3)
7 Survey of Speaking Tests (1)
8 Survey of Speaking Tests (2)(Active Learning)
9 Survey of Speaking Tests (3)
10 Survey of Speaking Test Research (1)
11 Survey of Speaking Test Research (2)
12 Survey of Speaking Test Research (3)
13 Development of a New Speaking Test Design (1)
14 Development of a New Speaking Test Design (2)
15 Development of a New Speaking Test Design (3)
 
成績評価の方法・基準   
授業時の発言や質問により、目標に掲げた自分で調べる力を測る(50%)
期末レポートにより、目標に掲げた実践的な力を測る(50%)
 
Grading system for assessment   
Assess the ability to investigate by participation.(50%)
Assess the practical test development ability by the end-of term assignment.(50%)
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
あらかじめ指示された作業を準備の上、授業に臨むこと。
 
Preview/review   
Read the assigned materials in advance, and attend the class.
 
履修上の注意   
言語教育学講義をあらかじめ履修しておくか、同時履修すること。
 
Notes   
It is advisable to attend "langauge pedagogy" in advance, or attend it along with this class.
 
教科書  
備考 Downloadable documents and materials will be used.
 
参考書  
 
使用言語  
英語(E)
 
ページの先頭へ