|
|
|
|
|
|
|
|
①フランス語学の文献を原書で読む力を向上させる。 ②基本的概念を学び、批判的に検討する力をつける。
|
|
|
1.The students can understand well specialisezd texts on the french linguistic. 2.They can understand the basic notion / terminology of french syntaxe.
|
|
|
フランス語学のキーワード集を読み進めながら、そこで取り上げられる概念について、各自よく理解した上で、全員で討論をする。各回担当者を決めて読解するテキストの全訳を作成してもらう。また授業中の討論の内容もレジュメにしてもらう。全訳とレジュメは Moodle に掲載し、受講者全員で共有する。
|
|
|
In each lesson, we will read a text on a basic and important notion (or terminology) of french syntaxe. We will at first understand the notion, and after that, we will discuss about it, lokking at exemples found in french writen and spoken corpus. The students should write a report on the discussion of each lesson. Thier report will be put on our moodle site, so that we can all share it.
|
|
|
|
|
No. | 内容 |
第1回
|
ガイダンス
|
第2回
|
キーワード① Acceptabilité (judgement d')
|
第3回
|
キーワード② Actant, argument
|
第4回
|
キーワード③ Actualisation
|
第5回
|
キーワード④ Ambiguïté
|
第6回
|
キーワード⑤ Anaphore, cataphore
|
第7回
|
キーワード⑥ Cas
|
第8回
|
キーワード⑦ Catégorie grammaticale
|
第9回
|
キーワード⑧ Commutation
|
第10回
|
キーワード⑨ Connecteur
|
第11回
|
キーワード⑩ constituants immédiats
|
第12回
|
キーワード⑪ contexte
|
第13回
|
キーワード⑫ Deixis/déictique
|
第14回
|
キーワード⑬ Dérivation
|
第15回
|
キーワード⑭ Déterminant
|
|
|
|
|
No. | Content |
1
|
Acceptability
|
2
|
Actant - argument
|
3
|
Actualisation
|
4
|
Ambiguity
|
5
|
Anaphore, cataphore
|
6
|
Case
|
7
|
Grammatical categories
|
8
|
Commutation
|
9
|
Connecters - conjonction
|
10
|
Imediate constituant
|
11
|
Contexte
|
12
|
Deixis
|
13
|
Derivation
|
14
|
Determinant
|
15
|
Summary of the semester
|
|
|
|
|
期末試験(80%)と授業中の担当部分のレポート(20%)
|
|
|
The terminal examination (80%) + a small report on a syntactic notion discussed in the class (20%)
|
|
|
毎回読むべきテキストを担当者以外の受講生も熟読して授業に参加すること。疑問点などはメモしておき、授業中に発言できるようにしておくこと。Moodle の使い方についてはガイダンスで説明します。
|
|
|
Raad the text of each lesson throughly. If you have questions and remarks, please note all of them and talk about them in the class.
|
|
|
|
Your active participation is expected.
|
|
|
|
|
|
|
|
La grammaire : méthode et notions
|
|
Tamine, J.-G.
|
|
Armand Colin
|
|
2012
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|