|
|
|
|
|
|
|
Language Policy and Community
|
|
|
言語政策とはなにか、言語政策はコミュニティの言語のありかたや人々の言語使用にどのような影響を及ぼすのかを理解し、言語政策に関する諸問題について考察することができる。
|
|
|
Participants are inteded to understand what is langugae policy and how language policies affect langugaes in community and the use of langugaes in various contexts. Participants will further discuss topics concerning langugae policy and language education.
|
|
|
言語政策に関して、その基礎となる社会言語学の考え方を学び、さらにいくつかの事例からの検討をとおして、言語政策とコミュニティおよび言語と教育に関する理解を深める。
|
|
|
Participants will be guided to sociolinguicts and study langugae policy and community by examining examples including Ireland and Japan.
|
|
|
|
language policy, language education, sociolinguistics
|
|
|
各回の授業内容を以下のように予定している。
第1回 履修案内 第2回 言語と社会を考える基礎論 第3回 社会言語学のミクロとマクロ 第4回 言語と国家、言語政策と言語計画 第5回 言語政策とコミュニティ 第6回 英語にかかわる言語政策 第7回 [アクティブ・ラーニング1] テーマ:言語政策の事例 第8回 言語政策の諸事例からの検討 第9回 アイルランドの事例:言語接触と言語交替 第10回 アイルランドの事例:言語政策とコミュニティ 第11回 日本と言語政策 第12回 言語と教育(1) 第13回 言語と教育(2) 第14回 [アクティブ・ラーニング2] テーマ:言語政策と日本の言語の未来 第15回 まとめとディスカッション
|
|
|
The lectures will be given on the following topics.
1. Guidance 2. Basics in the study of language and society 3. Micro- and micro- sociolinguistics 4. Language and country, language policy and language planning 5. Language policy and community 6. English-related language polices 7. Active Learning 1: Examples of language policy 8. Discuss the examples 9. Ireland: Language contact and language shift 10. Ireland: Language policy and community 11. Japan and the language policy 12. Language and education 1 13. Language and education 2 14. Active Learning 2: Language policy and the future of languages in Japan 15. Summary and discussion
|
|
|
評価方法:試験とアクティブ・ラーニングおよび授業における貢献に基づいて成績評価を行う。配点は、試験(60%)、アクティブ・ラーニング(20%)、授業における貢献(20%)とする。 評価基準:「授業の目標」に到達できているか。
|
|
|
The grade will be given based on the end-term examination (60%), active learning (20%) and class contribution (20%).
|
|
|
授業で得た知識や考えを整理しておくなど、自分の関心に応じて各自工夫して学習する。
|
|
|
Participants will proceed with their study on the course topics on their own, for example by making a summary of the letcture and by stimulating their resarch inquiries.
|
|
|
|
This course welcomes active participants, who may have various linguistic backgrounds and who may be interested in various linguistic topics.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Handouts are given in class.
|
|
|
|
|
|
|
|
4-560-05829-6
|
|
言語政策とは何か
|
|
ルイ=ジャン・カルヴェ 著, 西山教行 訳,
|
|
白水社
|
|
2000
|
|
|
|
|
|
|
|
Participants will be informed of other references in class.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|