タイトル
     2017 年度   言語文化学部
  
アジア・アフリカ言語研究B(専門演習)   
時間割コード
411141
担当教員(ローマ字表記)
  鈴木 玲子 [SUZUKI Reiko]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 秋学期 火4 -
授業題目(和文)   
ラオス語文法研究(2)
 
Title(English)   
Studies on Lao Grammar(2)
 
授業の目標   
(1)ラオス語の言語調査を行う
(2)言語調査をとおしてラオス語、および言語学の知識や卒論に向けての方法論を身につける
(3)文献を読み、その内容を検討、討論するということを通して体系的、論理的に考察する力を身につける
 
Goals of the course   
The goals of this course are two as follows;
1)to practice field work of Lao language
2)to acquire the knowledge of methodology for fieldwork, linguistics and Lao language
3)to acquire the systematic thinking method and logical experssion for thier own opinions
 
授業の概要   
1)ラオス語または周辺言語について、各自、関心のあるテーマについて文献を収集、それについて報告する。
2)その中から共通のテーマを設け、それについての文献を輪読形式で読む。
3)内容について全員で検討・討論を行う。
4)文献を読みながら、次年度の卒業論文・卒業研究のテーマについても考えていき、自分のテーマに関する先行研究を読んできて報告する。
5)同時に4年生の卒業論文の経過報告を聞き、次年度、自分がとり組むテーマについて事前調査する。

 
Overview of the course   
(1)All students read a reference article of the common linguistic topic by turns.
(2)Each student read and present individual interesting reference article which concerned with a common topic.
(3)Students discuss about the common topic.
(4)Students has a preliminary study for thesis.
(5)Students participate in the presentation and discuss the 4th grade's graduation thesis
 
キーワード   
ラオス語
 
Keywords   
Lao language, Laotian
 
授業の計画  
No.内容
第1回 授業の説明
論文のテーマと参考文献について
第2回 卒業論文経過報告会(1)
第3回 共通テーマの文献輪読(1)
第4回 共通テーマの文献輪読(2)
第5回 各自の研究テーマについての概要を書き、参考文献リストを作成する
第6回 各自テーマについての討論
参考文献紹介
第7回 文献輪読・討論(1)
第8回 文献輪読・討論(2)
第9回 文献輪読・討論(3)
第10回 文献輪読・討論(4)
第11回 文献輪読・討論(5)
第12回 文献輪読・討論(6)
第13回 各自の研究テーマにあった文献を1つ読んで、それについてまとめる
第14回 第13回の総括
レポートについて
第15回 卒業論文・卒業研究発表会
 
Plan  
No.Content
1 Introduction
Linguistic topics and reference articles
2 Progress report of the 4th grade's graduation thesis(1)
3 Reading reference article for common topic(1)
4 Reading reference article for common topic(2)
5 report on one of the interested topics of this study and list up reference article
6 Discussion about the common topic and individual topic
7 Reading and presentation on reference article for individual topic and discussion(1)
8 Reading and presentation on reference article for individual topic and discussion(2)
9 Reading and presentation on reference article for individual topic and discussion(3)
10 Reading and presentation on reference article for individual topic and discussion(4)
11 Reading and presentation on reference article for individual topic and discussion(5)
12 Reading and presentation on reference article for individual topic and discussion(6)
13 summarizing one of the reference articles related to individual topic
14 Evaluating 13th papers
Final report
15 Presentation of the 4th grade's graduation thesis
 
成績評価の方法・基準   
課題報告(40%)、レポート(30%)に加えて授業への積極性(30%)により評価する。
 
Grading system for assessment   
Grades will be based on active part and presentation in class(30%), report or homework(40%), and final report(30%).
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
毎回の教員の指示に従って受講前の予習と受講後の復習を行うこと。
参考文献をあらかじめ読んでおくこと。
 
Preview/review   
Students are required to prepare for and review class according to instructions of the teacher.
 
履修上の注意   
「アジア・アフリカ言語研究B(ラオス語学)」を同時履修することが望ましい。
ラオス語の知識を特に必要としないが、積極的な討論や質疑が求められる。
必要に応じ、東南アジア大陸部の言語のゼミとの協働学習も予定している。
 
Notes   
Attendance must finish or study 'Studies in Asian Languages Ⅱ (Lecture)' class preliminarily.
Students who do not major in Lao can attend this class.
 
教科書  
備考 Use handouts prepared by teacher as the need arises.
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ