タイトル
     2017 年度   言語文化学部
  
アジア・アフリカ言語研究B(専門演習)   
時間割コード
411133
担当教員(ローマ字表記)
  三宅 登之 [MIYAKE Takayuki]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 秋学期 月4 -
授業題目(和文)   
中国語学演習(2)(J)
 
Title(English)   
Seminar on Chinese Linguistics
 
授業の目標   
(1)中国語学の研究論文を批判的な見地から読み内容を把握できること。(2)中国語学の論文を数多く読むことを通して、次年度の自分自身の卒業論文のテーマを確定すること。(3)次年度中国語学の卒業論文を執筆できるように、論文執筆の方法論を習得すること。
 
Goals of the course   
(1) To read and grasp the contents of research essays about Chinese linguistics from a critical standpoint.
(2) To decide the theme of your graduation thesis for the next year, through reading many essays of Chinese linguistics.
(3) To learn approaches to write essays which will be helpful for writing your graduation thesis in Chinese linguistics for the next year.
 
授業の概要   
この演習には次年度に中国語学で卒業論文を執筆する3年生と、卒業論文執筆該当年の4年生が参加する。各自に担当の論文を割り振り、発表と全員でのディスカッションを進めていく。3年生が読む論文は、中国語学の論文の執筆方法を習得する上で参考になる論文を、教員が準備する。(初回授業時に文献リストを配布する。)4年生は主要には自身の卒業論文の進捗状況の報告をするので、3年生はそれを聞き、卒業論文の具体的な執筆について学ぶ。
 
Overview of the course   
The third year students who will write their graduation thesis for the next year, and the fourth year students who write the graduation thesis participate in this class. Student will have opportunities to present their essays and the class discussion will follow them. The third year students are expected to read essays which will help develop their essay writing skills on Chinese linguistics (the document list will be distributed in the first lecture). The fourth year students are expected to report about their progress of their graduation theses which shows the actual examples of writing theses to the third year students.
 
キーワード   
中国語学
 
Keywords   
Chinese linguistics
 
授業の計画  
No.内容
第1回 オリエンテーション
第2回 担当論文の発表と議論および卒論進捗状況の発表と議論(1)
第3回 担当論文の発表と議論および卒論進捗状況の発表と議論(2)
第4回 担当論文の発表と議論および卒論進捗状況の発表と議論(3)
第5回 担当論文の発表と議論および卒論進捗状況の発表と議論(4)
第6回 担当論文の発表と議論および卒論進捗状況の発表と議論(5)
第7回 担当論文の発表と議論および卒論進捗状況の発表と議論(6)
第8回 担当論文の発表と議論および卒論進捗状況の発表と議論(7)
第9回 担当論文の発表と議論および卒論進捗状況の発表と議論(8)
第10回 担当論文の発表と議論および卒論進捗状況の発表と議論(9)
第11回 担当論文の発表と議論および卒論進捗状況の発表と議論(10)
第12回 担当論文の発表と議論および卒論進捗状況の発表と議論(11)
第13回 担当論文の発表と議論および卒論進捗状況の発表と議論(12)
第14回 担当論文の発表と議論および卒論進捗状況の発表と議論(13)
第15回 まとめ(総括)
 
Plan  
No.Content
1 Orientation
2 Presentations and discussions of the essays, and presentations and discussions of the progress in the graduation thesis (1)
3 Presentations and discussions of the essays, and presentations and discussions of the progress in the graduation thesis (2)
4 Presentations and discussions of the essays, and presentations and discussions of the progress in the graduation thesis (3)
5 Presentations and discussions of the essays, and presentations and discussions of the progress in the graduation thesis (4)
6 Presentations and discussions of the essays, and presentations and discussions of the progress in the graduation thesis (5)
7 Presentations and discussions of the essays, and presentations and discussions of the progress in the graduation thesis (6)
8 Presentations and discussions of the essays, and presentations and discussions of the progress in the graduation thesis (7)
9 Presentations and discussions of the essays, and presentations and discussions of the progress in the graduation thesis (8)
10 Presentations and discussions of the essays, and presentations and discussions of the progress in the graduation thesis (9)
11 Presentations and discussions of the essays, and presentations and discussions of the progress in the graduation thesis (10)
12 Presentations and discussions of the essays, and presentations and discussions of the progress in the graduation thesis (11)
13 Presentations and discussions of the essays, and presentations and discussions of the progress in the graduation thesis (12)
14 Presentations and discussions of the essays, and presentations and discussions of the progress in the graduation thesis (13)
15 Summary
 
成績評価の方法・基準   
成績評価の方法:(1)担当論文の発表、(2)質疑応答や議論への積極的貢献度、(3)学期末ミニレポートに基いて評価する。
成績評価の基準:読んだ論文の内容を正しく理解し、ミニレポートにおいて自身の考えを述べることができたかを基準とする。
 
Grading system for assessment   
The assessment will be based on the (1) presentations for the essays, (2) positive participation in QAs and discussions, and the (3) end-term mini report.
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
事前学習:次回の授業で読む論文については、発表者のみならず、発表担当でない場合も、必ず事前に目を通しておくこと。
事後学習:参考資料を調査しつつ授業後の復習を行うこと。
 
Preview/review   
Be sure to read essays prior to the class.
Review the class examining the reference materials.
 
履修上の注意   
(1)三宅教員と加藤教員の「東アジア地域言語論 / アジア言語研究Ⅰ(講義)」をどちらも必ず履修すること。
(2)基本的には、次年度に三宅教員の卒論演習に出て卒業論文を執筆する学生が受講する授業である。ただし、次年度に加藤教員の卒論演習に出て卒業論文を執筆する学生はサブゼミとして受講可とする。
アクティブ・ラーニングとして、4年生の卒論中間発表会に出席し、議論を進める。
 
Notes   
(1) Take this course along with professor Kato’s 「東アジア地域言語論 / アジア言語研究Ⅰ(講義)」.
(2) Basically this class is for the students who will write the graduation thesis in professor Miyake's graduation thesis course next year. However, students who will write the graduation thesis in professor Kato's graduation thesis course next year are also welcomed.
As a part of active learning, students will participate in the mid-term graduation thesis presentation by the fourth year students.
 
教科書  
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ