タイトル
     2017 年度   言語文化学部
  
アジア・アフリカ言語研究A(ペルシア語学)(専門演習)   
時間割コード
411132
担当教員(ローマ字表記)
  吉枝 聡子 [YOSHIE Satoko]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 春学期 金5 -
授業題目(和文)   
ペルシア語学の諸問題1(J)
 
Title(English)   
Problems in Modern Persian Grammar 1 (J)
 
授業の目標   
ペルシア語圏におけるペルシア語の現状を把握するとともに,ペルシア語に関する文法書等の語学書や辞典・事典等の教材について基礎的知識を得ることを目標とする。
 
Goals of the course   
The goals for this class is to grasp the situations of the Persian Language in the Persian-speaking countries, and to acquire the basic knowledge of language books such as grammar books related with the Persian Language and teaching materials such as dictionaries and encyclopedias.
 
授業の概要   
前半はペルシア語圏におけるペルシア語事情の解説,後半は代表的なペルシア語学書・辞書・事典を比較検討により,ペルシア語のおかれている現状を認識し,ペルシア語教材のありかたを考察する姿勢を身につける。
 
Overview of the course   
In the first half of the schedule, the instructor will explain the situations of the Persian language in Persian-speaking countries. In the second half of the schedule, the students will recognize the situations the Persian language is in by comparing and examining the representative Persian Linguistic books, dictionaries, and encyclopedias, and learn the attitude of considering ideal Persian teaching materials.
 
キーワード   
 
Keywords   
Persian for teaching
 
授業の計画   
第1回: 導入
第2回: 規範文法・学習文法・記述文法
第3回: ペルシア語圏各国のペルシア語事情1:イラン
第4回: ペルシア語圏各国のペルシア語事情2:アフガニスタン
第5回: ペルシア語圏各国のペルシア語事情3:タジキスタン
第6回: 確認・復習1
第7回: ペルシア語の文法書・辞書1:ペルシア語で書かれたものを中心に
第8回: ペルシア語の文法書・辞書2:日本語で書かれたものを中心に
第9回: ペルシア語の文法書・辞書3:欧米諸国で書かれたものを中心に
第10回: ペルシア語の文法書・辞書4:ペルシア語辞書編纂史
第11回: 確認・復習2
第12回: ペルシア語の文法書・辞書5:ペルシア語-ペルシア語辞書
第13回: ペルシア語の文法書・辞書6:ペルシア語―印欧語辞書
第14回: ペルシア語の文法書・辞書7:ペルシア語―日本語辞書
第15回:まとめ
 
Plan   
1. Introduction
2. Linguistic prescription, grammar for learning, descriptive grammar
3. The situations of the Persian language in Persian-speaking countries: Iran
4. The situations of the Persian language in Persian-speaking countries: Afghanistan
5. The situations of the Persian language in Persian-speaking countries: Tajikistan
6. Confirmation and review 1
7. Persian grammar books and dictionaries 1: Mainly things written in Persian
8. Persian grammar books and dictionaries 2: Mainly things written in Japanese
9. Persian grammar books and dictionaries 3: Mainly things written in European and American countries.
10. Persian grammar books and dictionaries 4: The editing history of Persian dictionaries.
11. Confirmation and review 2
12. Persian grammar books and dictionaries 5: Persian language- Persian dictionaries
13. Persian grammar books and dictionaries 6: Persian language-Indo-European dictionaries
14. Persian grammar books and dictionaries 7: Persian language-Japanese dictionaries
15. Summary
 
成績評価の方法・基準   
質問,発言等の授業における貢献度(20%),授業中における小課題達成度(30%),期末レポート(50%)による評価。
 
Grading system for assessment   
Active participation in class such as questioning and utterance (20%)
Level of achievement of short reports during class (30%)
End-term report (50%)
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
テキスト・参考文献にはあらかじめ目を通し,関連文献等についても調べるなどの準備をしてから出席すること。
 
Preview/review   
Prepare and review for each class, while following the teacher’s instructions.
 
履修上の注意   
「確認・復習」はアクティブラーニングとし,課題等を出す。

この授業は教職課程の「教科に関する科目」(中高 ペルシア語)の「ペルシア語学」に該当します。
 
Notes   
Confirmation and review will be active learning, and exercises will be assigned.
This class is Teacher Training Program (junior high and high school Persian language) corresponding with "Persian linguistics"
 
教科書  
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ